دیه شنوایی در قانون مجازات اسلامی

دیه شنوایی در قانون مجازات اسلامی
دیه شنوایی در قانون مجازات اسلامی

-شنوایی، یکی از حواس پنجگانه است که اکثر افراد، به طور طبیعی، از آن برخوردار می باشند و به وسیله آن، از نعمت بزرگ شنیدن، بهره مند می شوند. از این رو، برای صدمه، آسیب و از بین بردن این حس، در قانون مجازات اسلامی، مجازات مقرر شده است. بدین معنی که اگر حس شنوایی، در اثر جنایتی از بین رود یا دچار نقصان شود ، بر اساس شرایط، برای آن، دیه در نظر گرفته می شود.برای این موارد مهم حقوقی و مشاوره با بهترین وکیل تهران آقای علی ابراهیمی مهر به شماره 09120336862  تماس بگیرید.

ماده ۶۸۲

-از بین بردن شنوایی هر دو گوش دیه کامل و از بین بردن شنوایی یک گوش نصف خون بها کامل دارد هرچند شنوایی دو گوش به یک اندازه نباشد.

ماده ۶۸۳

– از بین بردن شنوایی گوش شنوای شخصی که یکی از گوشهای او نمی‌شنود، موجب نصف دیه کامل است.

ماده ۶۸۴

– کاهش این حس درصورتی که مقدار آن قابل تشخیص باشد به همان نسبت دیه دارد.

ماده ۶۸۵

– هرگاه با قطع یا از بین بردن گوش و یا هر جنایت دیگری این حس  از بین برود یا نقصان یابد هریک از جنایتها، دیه یا آرش جداگانه دارد.

ماده ۶۸۶

– هرگاه در اثر جنایتی در مجرای این حس، نقص دائمی ایجاد شود به نحوی که به طور کامل مانع شنیدن گردد، دیه شنوایی ثابت است و درصورتی که نقص موقتی باشد آرش تعیین می‌شود.

ماده ۶۸۷

– هرگاه کودکی که زمان سخن گفتن او فرا نرسیده است در اثر کرشدن نتواند سخن بگوید و یا کودکی که تازه زمان سخن گفتن او فرا رسیده است در اثر کر شدن نتواند کلمات دیگر را یادگیرد و بر زبان آورد، علاوه بر خون بهای گوش، دیه یا آرش زوال یا نقص گفتار نیز، حسب مورد ثابت می‌شود.

ماده ۶۸۸

– هرگاه در اثر جنایتی حس شنوایی و گویایی، هر دو از بین برود، هرکدام یک دیه کامل دارد.

نوشته شده توسط گروه ایده پردازان کاروداتیس

محتوانویس -فرامرز سلیمانی