دیه دنده و ترقوه در قانون مجازات اسلامی

دیه دنده و ترقوه در قانون مجازات اسلامی
دیه دنده و ترقوه در قانون مجازات اسلامی

-یکی از آسیب‌های همیشگی در تصادف‌ها معمولا آسیب به دنده‌ها یا ترقوه و کتف است. تمامی خسارت‌های جانی وارد شده به آسیب‌دیده هم باید در قالب دیه شکستن دنده در تصادف یا دیه شکستگی قفسه سینه به او پرداخت شود.در ادامه درباره به مبحث دیه دنده و ترقوه در قانون مجازات‌های اسلامی می‌پردازیم.در ادامه مبحث دیات در قانون مجازات‌های اسلامی به مبحث دیه دنده و ترقوه و نحوه محاسبه می‌پردازیم. برای تعیین دیه آسیب وارد‌شده به دنده معمولا نوع آسیب دیدگی مثلا دررفتگی با ترک‌خوردگی و شکستگی را درنظر می‌گیرند. البته میزان دیه برای هرکدام از دنده‌ها براساس کارکرد و مقدار نیازی به درمان و جوش خوردن دارند هم متفاوت است.برای این موارد مهم حقوقی و مشاوره به بهترین وکیل تهران آقای علی ابراهیمی مهر با شماره 09120336862 مراجعه کنید.

ماده ۶۵۳

– دیه شکستن هریک از دنده‌های محیط به قلب که از آن حفاظت می‌کند، یک چهلم دیه کامل و دیه شکستن هریک از دنده‌های دیگر، یک صدم دیه کامل می‌باشد.

تبصره

– کندن دنده موجب آرش است.

ماده ۶۵۴

– دیه موضحه هریک از دنده‌ها، یک چهارم دیه شکستن آن، دیه ترک خوردن هریک از دنده‌های محیط به قلب، یک هشتادم دیه کامل، و دیه دررفتگی آن، هفت ونیم هزارم دیه کامل است. دیه ترک خوردن هریک از دنده‌های دیگر هفت هزارم دیه کامل و دیه دررفتگی آنها پنج هزارم دیه کامل است.

ماده ۶۵۵

– قطع و از بین بردن دو استخوان ترقوه، موجب دیه کامل و هر کدام از آنها، موجب نصف دیه کامل است.

ماده ۶۵۶

– شکستن هریک از استخوانهای ترقوه درصورتی که بدون عیب درمان شود، موجب چهار درصد دیه کامل و در صورتی که درمان نشود و یا با عیب درمان شود، موجب نصف دیه کامل است.

ماده ۶۵۷

– دیه ترک خوردن هریک از استخوانهای ترقوه، سی ودو هزارم، دیه موضحه آن، بیست و پنج هزارم، دیه دررفتگی آن، بیست هزارم و دیه سوراخ شدن آن، ده هزارم دیه کامل است.

نوشته شده توسط گروه ایده پردازان کاروداتیس

محتوانویس -فرامرز سلیمانی