دیه بینایی در قانون مجازات اسلامی

دیه بینایی در قانون مجازات اسلامی

<yoastmark https://vakil-tehran.com/wp-content/uploads/2024/01/diye.jpg

-دیه، هم در صورت صدمه به اعضای بدن، مثل بینی، گردن، دست و هم در صورت از بین رفتن منافع اعضای بدن، نظیر از بین رفتن شنوایی، کاهش دید، از دست دادن عقل و سایر موارد، به فرد، تعلق می گیرد. 

-چشم، یک عضو ضروری بدن است و بدون آن، زندگی، بسیار دشوار می باشد. صدمه به این عضو حساس از بدن نیز دارای مجازات دیه یا قصاص است. مجازات از بین بردن چشم، در مواد قانون مجازات اسلامی بیان شده است. برای این موارد مهم حقوقی و مشاوره با بهترین وکیل تهران آقای علی ابراهیمی مهر به شماره 09120336862  تماس بگیرید.

ماده ۶۸۹

– از بین بردن بینایی هر دو چشم دیه کامل و از بین بردن بینایی یک چشم نصف دیه کامل دارد.

تبصره

– چشم هایی که کاهش دید دارند در حکم مذکور یکسان هستند هرچند میزان بینایی آنها متفاوت باشد یا از جهات دیگر مانند شب کوری و منحرف بودن با هم تفاوت داشته باشند.

ماده ۶۹۰

– کاهش دید چشم، درصورتی که مقدار آن قابل تشخیص باشد به همان نسبت دیه دارد و چنانچه قابل تشخیص نباشد، موجب آرش است.

ماده ۶۹۱

– از بین بردن کاهش دید چشم کسی که فقط یک چشم بینا دارد و چشم دیگرش نابینای مادرزادی بوده و یا در اثر علل غیرجنایی از بین رفته باشد، موجب دیه کامل است لکن اگر چشم دیگرش را در اثر قصاص یا جنایتی که استحقاق دیه آن را داشته است، از دست داده باشد، دیه چشم بینا، نصف دیه کامل می‌باشد.

ماده ۶۹۲

– از بین بردن یا بیرون آوردن چشم از حدقه فقط یک خون بها دارد و از بین رفتن بینایی، دیه دیگری ندارد لکن اگر در اثر صدمه دیگری مانند شکستن سر،  دید چشم ها نیز از بین برود یا نقصان یابد، هرکدام حسب مورد دیه یا آرش جداگانه دارد.

نوشته شده توسط گروه ایده پردازان کاروداتیس

محتوانویس -فرامرز سلیمانی

دیدگاهتان را بنویسید