دیه پرده بکارت و افضاء در قانون مجازات اسلامی

دیه ازاله بکارت و افضاء در قانون مجازات اسلامی
دیه ازاله بکارت و افضاء در قانون مجازات اسلامی

-دیه پرده بکارت و افضاء:پرده بکارت یکی از اعضای بدن بانوان است که در دستگاه تناسلی آن ها قرار دارد و با اولین رابطه جنسی و دخول کامل با جنس مخالف یا مواردی نظیر ضربه های شدید و ورود جسم سخت به داخل واژن خانم ها، از بین می رود. همچنین، در مواردی که دخول، بسیار خشونت بار باشد یا ضربه ای بسیار شدید، به ناحیه تناسلی زنان، وارد آید، ممکن است، علاوه بر پارگی بکارت، سبب افضا زن، یعنی یکی شدن مجرای خروجی ادرار و خون عادت ماهیانه یا یکی شدن این مجراها با محلی که مدفوع از آن، خارج می شود نیز گردد.اهمیت پرده بکارت بانوان و ناحیه تناسلی آن ها، به حدی است که قانون گذار، برای ازاله بکارت و افضا، بر اثر اتفاقاتی نظیر تجاوز، رابطه جنسی با غیر همسر، خشونت، تصادف و مواردی از این دست، دیه و ارش در نظر گرفته است و متجاوز یا کسی که به سبب یک حادثه غیر عمدی، سبب ازاله بکارت و افضا دیگری شده، باید، دیه و ارش پاره شدن پرده بکارت، همچنین، دیه افضای او را بر اساس نرخ دیه بپردازد. برای این موارد مهم حقوقی و مشاوره به بهترین وکیل تهران آقای علی ابراهیمی مهر با شماره 09120336862 مراجعه کنید.

ماده ۶۵۸

– هرگاه ازاله بکارت غیرهمسر با مقاربت یا به هر وسیله دیگری و بدون رضایت صورت گرفته باشد موجب ضمان مهرالمثل است.

تبصره ۱

– هرگاه ازاله بکارت با مقاربت و با رضایت انجام گرفته باشد چیزی ثابت نیست.

تبصره ۲

– رضایت دختر نابالغ یا مجنون یا مکرَهی که رضایت واقعی به زنا نداشته در حکم عدم رضایت است.

ماده ۶۵۹

– هرگاه به همراه ازاله بکارت جنایت دیگری نیز به وجود آید مانند آنکه مثانه آسیب دیده و شخص نتواند ادرار خود را ضبط کند، جنایت مزبور حسب مورد دیه یا آرش جداگانه دارد.

ماده ۶۶۰

– افضای همسر به ترتیب ذیل موجب ضمان است:

الف- هرگاه همسر، بالغ و افضاء به سببی غیر از مقاربت باشد، دیه کامل زن باید پرداخت شود.

ب- هرگاه همسر، نابالغ و افضاء به سبب مقاربت جنسی باشد علاوه بر تمام مهر و دیه کامل زن، نفقه نیز تا زمان وفات یکی از زوجین بر عهده زوج است هر چند او را طلاق داده باشد.

تبصره

– افضاء عبارت از یکی شدن دو مجرای بول و حیض یا حیض و غائط است.

نوشته شده توسط گروه ایده پردازان کاروداتیس

محتوانویس -فرامرز سلیمانی