وکیل توهین و افترا در تهران-09120336862

وکیل توهین و افترا در تهران-09120336862

تصور عموم این است که توهین، تهمت و افترا جرم محسوب نمی شود اما در صورتیکه اگر 3 شرطی که قانون تعیین کرده است وجود داشته باشد؛ شخص که مورد توهین و تهمت قرار گرفته، می تواند با ارائه مدارک و شواهد محکمه پسند، بطور قانونی شکایت خود را مطرح کند. پرونده های توهین و افترا همچون تهدید جز پرونده های کیفری محسوب می شود و نیاز حضور یک وکیل متخصص دارد. ما در این مطلب به معرفی وکیل توهین و افترا در تهران و شرایط توهین و افترا و نحوه طرح شکایت می پردازیم.

وکیل توهین و افترا در تهران

همانطور که در ابتدای مقاله بدان اشاره کردیم، توهین و افترا جرم است و فردی که مرتکب این جرم می شود به لحاظ قانونی باید مجازات شود و بهتر است برای حصول بهترین نتیجه و دریافت بهترین رای از دادگاه، پرونده را به دست وکیل کیفری بسپارید. چنانچه به دنبال وکیل کیفری در تهران و یا وکیل توهین و افترا در تهران می باشید ما دفتر وکالت آقای علی ابراهیمی مهر، بهترین وکیل پابه یک دادگستری را به شما عزیزان معرفی می نماییم.

تیم حرفه ای وکیل تهران، متشکل از بهترین وکیل کیفری و حقوقی در تهران می باشند که خوشبختانه کارنامه درخشانی در زمینه تخصص خود ثبت نمودند. برای مشاوره تلفنی و تعیین وقت مشاوره با بهترین وکیل توهین و افترا در تهران با شماره 09120336862 تماس حاصل فرمایید.

تعریف دقیق توهین و افترا

توهین می تواند با گفتار، کردار، نوشتار و حتی اشارات دست و چشم و نظایر آن باشد، مثل آب دهان به روی دیگری انداختن، هل دادن و انجام کارهای توهین آمیز.

تهمت و افترا از جرایمی می باشد که به حیثیت و آبروی فرد لطمه وارد می کند. این جرم زمانی اتفاق میفتد که عملی را که در قانون جرم شناخته شده است را به دیگری نسبت بدهیم. مثلا سرقت در قانون مجازات اسلامی جرم می باشدو فردی به فرد دیگر بدون اینکه آن فرد دزد و یا سارق باشد و یا بتواند آن را اثبات  کند بگوید دزد.

در جرم افترا فرد باید قصد نسبت دادن یک عمل مجرمانه، به فرد دیگری را داشته باشد و نتواند این عمل مجرمانه را اثبات کند. یعنی صرف نسبت دادن عمل مجرمانه افترا محسوب نمی شود مثلا گاهی اوقات به فردی گفته می شود دزد و عمل دزدی او هم ثابت می شود. در این صورت دیگر توهین و افترا نمی باشد.

مزایای انتخاب وکیل توهین و افترا

  1. مدت زمان اثبات جرم توهین و افترا کمتر می باشد.
  2. نیازی به حضور شاکی در دادگاه نیست.
  3. وکیل میتواند بعد از محکوم شدن فرد توهین کننده، اقدام به اجرای مجازات ایشان کند.
  4. وکیل میتواند رضایت و یا عدم رضایت شاکی را اعلام نماید و نیازی به حضور شاکی برای اعلام رضایت نخواهد بود.

از این رو پیشنهاد می کنیم این نوع پرونده ها را به دست تیم حرفه ای وکیل تهران، بهترین وکیل توهین و افترا در تهران بسپارید.

برای تحقق جرم افترا چند شرط لازم میباشد؟

برای تحقق جرم افترا، باید شرایط زیر وجود داشته باشد :

  1. انتساب جرم به دیگری: نسبت دادن اعمالی که جرم نیست ولی برخلاف شرع است جرم افترا نیست برای مثال اگر کسی را متهم به بی تقوایی یا بی عدالتی کنیم جرم افترا صورت نگرفته است.
  2. صراحت انتساب: یعنی مرتکب باید جرمی را صریحاً نسبت دهد مثلا بگوید فلانی دزدی کرده یا آدم کشته است ولی بکار بردن کلمات و واژه هایی مثل جانی و بزهکار جرم افترا نبوده و ممکن است جرم توهین محسوب شود.
  3. عدم توانایی اثبات جرم از طرف افترا زننده: هر گاه افترا زننده بتواند اثبات نماید که طرف مقابل که مخاطب افترا بوده مرتکب جرم انتسابی شده است جرم افترا صورت نگرفته است.

سوالات رایج در خصوص جرم توهین و افترا

1. آیا توهین و افترا با هم تفاوتی دارند؟

بله افترا به این معنی میباشد که عمل مجرمانه ای را صریحا به فردی نسبت دهیم ولی در توهین حتما لازم نیست که عمل مجرمانه باشد.

2. تفاوت هتک حرمت با توهین و افترا چیست؟

هتک حرمت اعم از توهین و افترا میباشد و هر زمانیکه به فردی توهین میشود میگویند موجب هتک حرمت فرد شده است.

3. مجازات توهین و افترا چیست؟

مجازات توهین شلاق تا 74 ضربه و یا جزای نقدی بین پنج تا صد هزار تومان میباشد. مجازات افترا یک ماه تا یک سال حبس و تا 74 ضربه شلاق میباشد.

4. آیا فحاشی شامل توهین و افترا میباشد؟

توهین اعم از فحاشی و بکارگیری الفاظ رکیک میباشد که حسب مورد مجازات شلاق و جزای نقدی خواهد داشت.

5. آیا فحاشی و ناسزا از طریق پیامک قابل پیگیری میباشد؟

بله در صورتیکه فحاشی و افترا در پیامک صورت گرفته باشد به راحتی قابل اثبات میباشد به دلیل اینکه دارنده خط مسئول عواقب آن نیز خواهد بود. یعنی شاکی میتواند شکایت خود را علیه فردی که خط به نام او میباشد شکایت کند.

6. آیا مجازات توهین و افترا برای فرد سوء پیشینه موثر ایجاد خواهد کرد؟

خیر مجازات تعیین شده برای توهین و افترا حسب مورد شلاق و حبس و جزای نقدی میباشد که در هر صورت سوء پیشینه موثر برای فرد ایجاد نخواهد کرد.

7. در صورتیکه شخصی که به او توهین شده است گذشت کند آیا فرد مجازات خواهد شد؟

به دلیل اینکه جرم توهین و افترا جزء جرائم قابل گذشت میباشد لذا با گذشت شاکی دیگر مجازاتی برای فرد در نظر گرفته نخواهد شد.

8. اگر شخصی که به او توهین شده است فوت کند ورثه ایشان میتوانند شکایت کنند؟

در صورتیکه شخص فوت شده شکایت خود را مطرح نکرده باشد و فوت کند به معنای گذشت ضمنی میباشد و دیگر شکایت ورثه مسموع نخواهد بود.

مراحل طرح شکایت توهین و افترا توسط وکیل

  1. شما نیاز به وقت مشاوره حضوری با وکیل متخصص در امور کیفری دارید. (برای دریافت وقت با دفتر تماس حاصل فرمائید)
  2. پس از گرفتن وقت حضوری با وکیل، جزئیات پرونده را برای وکیل شرح داده و چنانچه مدارکی برای اثبات ادعای خود و یا دفاع از خود دارید به وکیل تحویل داده و وکالتنامه وکیل را امضاء می کنید.
  3. در این مرحله وکیل با تنظیم شکوائیه مراحل قانونی اثبات جرم توهین و افترا را پیگیری می کند.

مدارک لازم برای شکایت توهین و افترا توسط وکیل

  1. مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت ملی
  2. ارائه مدارک لازم در خصوص اثبات توهین و یا رفع اتهام و معرفی شهود

دیدگاهتان را بنویسید