وکیل ارش و دیه در تهران متخصص در پرونده های کیفری

وکیل ارش و دیه در تهران متخصص در پرونده های کیفری

دیه به معنای مقدار معینی از پول رایج مملکت که شرع و قانون برای فردی که غیر عمد مرتکب جنایت نفس، عضو و یا منفعت شده و یا به عمد جنایتی کرده که برای آن قصاص در نظر گرفته نشده، مقرر نموده است و اما ارش به معنای بر خلاف دیه، مقدار آن در شرع و قانون مشخص نشده است و دادگاه میزان آن را با توجه به نوع و کیفیت جنایت و تأثیر آن بر سلامت مجنی علیه و میزان خسارت وارده و با در نظر گرفتن دیه مقدر و با جلب نظر کارشناس تعیین می کند. ما در این مطلب ضمن معرفی یک وکیل ارش و دیه در تهران بطور خلاصه به بیان ارش و دیه نیز می پردازیم.

شماره وکیل ارش و دیه در تهران : 09120336862

وکیل ارش و دیه در تهران

همانطور که گفته شد دیه و ارش هر دو برای جنایتی که فرد بصورت عمد و یا غیر عمد مرتکب شده است تعیین می شود با ایتتفاوت که شرع و قانون مقدار دیه را مشخص کرده اما مقدار ارش را دادگاه با توجه به برخی موارد مشخص می کند. از آنجایی که موضوع پرونده های مربوط به قتل عمد و غیر عمد و جنایت جز پرونده های کیفری محسوب می شود و پیگیری آنها از اختیار عوام خارج می باشد، حضور یک وکیل ارش و دیه ضرورت دارد تا دادگاه عادلانه ترین رای را صادر نماید.

چنانچه به دنبال یک وکیل ارش و دیه در تهران می باشید، ما وکلای متخصص و حرفه ای موسسه حقوقی وکیل تهران را به شما معرفی می نماییم. این موسسه حقوقی به مدیریت یکی از بهترین وکلای پایه یک دادگستری تهران، آقای علی ابراهیمی مهر دائر و اداره می شود و بهترین راهکار را در خصوص پرونده کیفری و حقوقی شما ارائه می دهند. برای درک بهتر معنای دیه و ارش، ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

دیه چیست؟

مطابق ماده 448 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392: «دیه مقدر، مال معینی است که در شرع مقدس به سبب جنایت غیر عمدی بر نفس، عضو یا منفعت، یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد مقرر شده است.»

دیه در لغت به معنای خونبها است. دیه نوعی مجازات است؛ میزان دیه در شرع و قانون مشخص شده؛ حکم پرداخت دیه مستلزم درخواست مجنی علیه یا اولیای دم و افرادی که دیه را به ارث می برند است. شکایت دیه از طریق دادسرا و دادگاه کیفری صورت می گیرد و نیازی به تقدیم دادخواست ندارد گرچه اگر بخواهیم دیه را از طریق دادگاه حقوقی مطالبه کنیم، نیاز به تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی دارد.

ارش چیست؟

مطابق ماده 449 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392: «ارش، دیه ی غیرمقدر است که میزان آن در شرع تعیین نشده است و دادگاه با لحاظ نوع و کیفیت جنایت و تأثیر آن بر سلامت مجنی علیه و میزان خسارت وارده با در نظر گرفتن دیه مقدر و با جلب نظر کارشناس میزان آن را تعیین می کند. مقررات دیه مقدر در مورد ارش نیز جریان دارد، مگر این که در این قانون ترتیب دیگری مقرر شود.»

ارش نیز همچون دیه، از طریق دادسرا و دادگاه کیفری رسیدگی و مورد حکم قرار می گیرد. در حال حاضر، دادگاه ها با توجه به ماده یک قانون نظام پزشکی، تعیین ارش را به پزشکی قانونی محول می کنند گرچه تکلیفی برای ارجاع به پزشکی قانونی ندارند.

بر اساس نظریه مشورتی، 6296/7 مورخ 2/9/1378 ، نمی توان برای عضوی که دیه ی معین دارد مبلغی به عنوان ارش نقص زیبایی تعیین کرد. (همچنین رأی وحدت رویه  شماره 619 دیوان عالی کشور مورخ 6/8/1376)

این مقاله برای معرفی بهترین وکیل دیه و ارش در تهران گردآوری شد و امیدواریم که از مطالعه آن رضایت خاطر داشته باشید و از اینکه تا به این بخش از مقاله همراه ما بودید، از شما متشکریم.

دیدگاهتان را بنویسید