مجازات مواد مخدر و حمل و نگهداری آن چیست؟ (گل، تریاک، شیشه و…)

مجازات مواد مخدر و حمل و نگهداری آن چیست؟ (گل، تریاک، شیشه و...)

همانطور که می دانید حمل و نگهداری مواد مخدر (هرگونه مواد مخدر اعم از شیشه، تریاک، گل و شیره) طبق قوانین ایران جرم بوده و وارد کردن به داخل کشور نیز قاچاق محسوب می شود از این رو قوانین مبارزه با مواد مخدر برای افرادی که هرگونه مواد مخدری را حمل و نگهداری کنند با توجه به وزن و صنعتی بودن و یا غیر صنعتی بودن آن، مجازاتی نظیر پرداخت جریمه نقدی، ضربه شلاق، حبس و حتی اعدام در نظر گرفته است که در این مطلب ما به بیان آنها می پردازیم. اغلب پرونده های مربوط به حمل و نگهداری مواد مخدر، جز جرائم کیفری بوده و برای بررسی و دفاع از آن حضور یک وکیل کیفری ضرورت دارد. چنانچه در به دنبال یک وکیل متخصص در تهران برای دفاع پرونده قاچاق مواد مخدر می باشید ما وکلای با تجربه و حرفه ای موسسه حقوقی وکیل تهران را به شما معرفی می نماییم.

شماره وکیل پرونده حمل و نگهداری مواد مخدر : 09120336862

مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر غیر صنعتی چیست؟

بر اساس ماده 5 قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر اصلاحی ۱۳۹۹، به تناسب وزن مواد مخدر که حمل شده یا نگهداری شده، مجازات حبس برای عاملین آن پیش بینی گردیده است که به تفکیک زیر است. در ادامه این مطلب مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر غیر صنعتی (شیره و تریاک) با توجه به وزن آن را در اختیار شما قرار می دهیم.

مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر تا پنجاه گرم 

حمل و نگهداری مواد مخدر تا پنجاه گرم، حبس ندارد اما بر اساس قانون با توجه به کیفیت دستگیری و اقرار مجرم به حمل و نگهداری مواد مخدر، جریمه نقدی تا معادل 4 میلیون ریال تا 50 ضربه شلاق در نظر گرفته می شود. البته میزان جریمه نقدی ثابت نبوده و با توجه به شاخص بانک مرکزی هر سه سال تغییر می کند.

مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر بیش از پنجاه گرم تا پانصد گرم

مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر بیش از پنجاه گرم تا پانصد گرم نیز پرداخت جریمه نقدی معادل 5 تا 15 میلیون ریال و ده تا هفتاد و چهار ضربه شلاق در نظر گرفته شده است.

مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر بیش از پانصد کیلو گرم تا پنج کیلو گرم

برای حمل و نگهداری مواد مخدر بیش از 500 کیلو گرم تا 5 کیلو گرم نیز 3 مجازات پرداخت جریمه نقدی 15 میلیون ریال تا 60 میلیون ریال، 40 تا 70 ضربه شلاق و 2 سال حبس تعزیری. البته رای نهایی دادگاه با توجه به کیفیت دستگیری، وضعیت متهم، سابقه کیفری ایشان صادر می گردد.

مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر بیش از پنج کیلو گرم تا بیست کیلوگرم

برای حمل و نگهداری مواد مخدر بیش از پنج کیلو گرم تا بیست کیلوگرم نیز مجازاتی نظیر پرداخت 60 تا 200 میلیون ریال و 50 تا 70 ضربه شلاق و 5 تا 10 سال حبس تعزیری در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است که اگر شخصی برای بار دوم مرتکب چنین جرمی (حمل و نگهداری مواد مخدر غیر صنعتی بیش از پنج کیلو گرم تا بیست کیلوگرم) شده باشد محکوم به مصادره اموال ناشی از حمل و نگهداری مواد مخدر می شود و اگر برای با سوم مرتکب شده باشد، حکم اعدام و صادره اموالی که از جرم حمل و نگهداری ماده مخدر غیر صنعتی به دست آمده برای مجرم صادر می شود.

مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر بیش از بیست کیلوگرم تا یکصد کیلوگرم 

مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر بیش از بیست کیلوگرم تا یکصد کیلوگرم نیز پرداخت جریمه نقدی 60 تا 200 میلیون و ریال، پنجاه تا هفتاد و چهار ضربه شلاق، 10 سال حبس تعزیری در نظر گرفته شده (به ازای هر کیلو گرم بیش از بند ت، دو میلیون ریال اضافه می گردد.) و اگر شخصی این جرم را برای بار دوم تکرار کند مجازات آن اعدام و مصادره کل اموال بدست آمده از حمل یا نگهداری مواد مخدر می باشد.

مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر بیش از یکصد کیلوگرم 

مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر بیش از یکصد کیلوگرم، 50 الی 70 ضربه شلاق و رداخت جریمه نقدی با اضافه کردن دو میلیون ریال به ازای هر کیلوگرم و حبس ابد می باشد و اگر مجرم عفو شود و یا در مجازات وی تخفیف داده شود و بعد از آن برای بار دوم مرتکب چنین جرمی شود حکم آن اعدام و مصادره کل اموال ناشی از جرم حمل و نگهداری مواد مخدر می باشد.

مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر صنعتی چیست؟

بدیهی است که مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر صنعتی (گل، حشیش، کرک، شیشه، هروئین و…) با غیر صنعتی تفاوت دارد که در ادامه این مطلب به بیان مجازات حمل و نگهداری آن با توجه به وزن و نوع آن می پردازیم.

مجازات حمل و نگهداری ماده مخدر صنعتی ۱ تا ۵ سانتی گرم

در مجازات حمل و نگهداری ماده مخدر صنعتی ۱ تا ۵ سانتی گرم حبس در نظر گرفته شنشده است و مجرم محکوم به  پرداخت جریمه تقدی 500 هزار الی 1 میلیون ریال، 20 تا 50 ضربه شلاق می شود.

فرمول محاسبه سانتی گرم: یک گرم را تقسیم بر ۱۰کنیم، حاصل یک سانتی گرم می شود.

مجازات حمل و نگهداری ماده مخدر صنعتی بیش از پنج سانتی گرم تا یک گرم

مجازات حمل و نگهداری ماده مخدر صنعتی بیش از پنج سانتی گرم تا یک گرم نیز پرداخت 2 تا 6 میلیون ریال می باشد. لازم به ذکر است که در این مورد، قانون گذار مجازات را با توجه به اثرات زیانبار مواد مخدر صنعتی معیار و ملاک تعیین مجازات را شدیدتر کرده است و حتی در برخی موارد حمل و نگهداری مواد مخدر صنعتی کمتر از 1 گرم را جرم محسوب کرده است.

مجازات حمل و نگهداری ماده مخدر صنعتی بیش از چهار گرم تا پانزده گرم 

مجازات حمل و نگهداری ماده مخدر صنعتی بیش از چهار گرم تا پانزده گرم نیز 30 تا 74 ضربه شلاق، پرداخت جریمه نقدی 20 تا 40 میلیون ریال و 5 الی 8 سال حبس می باشد.

مجازت حمل و نگهداری ماده مخدر صنعتی بیش از پانزده گرم تا سی گرم

برای حمل و نگهداری ماده مخدر صنعتی بیش از پانزده گرم تا سی گرم نیز مجازاتی همچون پرداخت جریمه نقدی 40 الی 60 میلیون ریال، 74 ضربه شلاق و 10 الی 15 سال حبس در نظر گرفته شده است.

مجازات حمل و نگهداری ماده مخدر صنعتی بیش از سی گرم 

مجازات حمل و نگهداری ماده مخدر صنعتی بیش از سی گرم نیز اعدام و مصادره اموال بدست آمده از حمل و نگهداری ماده مخدر صنعتی می باشد.

مجازات حمل هروئین در سال 1400

بر اساس ماده ۸ قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر، هرکس هروئین، مرفین و کوکائین را وارد کشور کرده و یا حمل و نگهداری کند، با توجه به میزان آن به مجازات زیر محکوم می‌شود. قانونگذار برای افرادی که به هروئین اعتیاد دارند نیز مجازاتی را در نظر گرفته است که این مجازات می تواند پرداخت جریمه نقدی 1 تا 5 میلیون و ریال و 30 ضربه شلاق باشد و اگر برای بار دوم دستگیر شود برای هر مرتبه، هربار تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد خورد.

مجازات حمل و قاچاق حشیش 

طبق ماده ۴ قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر هرکس به قاچاق و حمل حشیش بپردازد، براساس موارد زیر مجازات وی محاسبه می شود:‌

  • مجازات  ۵۰ گرم، تا ۴ میلیون ریال جریمه نقدی و تا ۵۰ ضربه شلاق (مانند مجازات ۳ گرم حشیش)
  • مجازات بیش از ۵۰ گرم تا ۵۰۰ گرم، از ۴ تا ۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی و ۲۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و در صورتی که دادگاه لازم بداند تا ۳ سال حبس
  • مجازات  از ۵۰۰ گرم تا ۵ کیلوگرم، از ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی و ۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و ۳ تا ۱۵ سال حبس (مانند مجازات نیم کیلو حشیش)
  • مجازات بیش از ۵ کیلوگرم، اعدام و مصادره اموال به استثنای هزینه تأمین زندگی متعارف برای خانواده محکوم

مجازات اعتیاد به حشیش 

قانونگذار افراد معتاد به مواد مخدر صنعتی همچون حشیش را نیز مجرم شناخته و اگر برای بار اول باشد مجازاتی معادل 20 الی 74 ضربه شلاق، پرداخت جریمه نقدی 1 تا 5 میلیون ریال در نظر گرفته است و اگر فرد به این مواد مخدر اعتیاد داشته باشد و برای بار دوم دستگیر شود مجازات آن ۱ تا ۵ میلیون ریال جزای نقدی و تا ۳۰ ضربه شلاق، جریمه خواهد شد.

خرید و فروش و مصرف گل (ماری جوانا) چه مجازاتی دارد؟

بسیاری از افراد بر این باورند که خرید و فروش گل (ماری جوانا) و اعتیاد به آن جرم محسوب نمی شود در صورتیکه قانونگذار برای این مورد، مجازاتی مشابه با خرید و فروش و مصرف حشیش در نظر گرفته است از این رو پس از دستگیری افراد به جرم خرید و فروش گل و مصرف آن از مجازات مربوط به حشیش استفاده می شود. اگر فرد برای بار اول به جرم مصرف گل دستگیر شود، به ۲۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و ۱ تا ۵ میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود و در صورت اعتیاد وی به این این ماده خدر محکوم به پرداخت جریمه نقدی 1 الی 5 میلیون ریال و 30 ضربه شلاق می شود.

ماده 26 و 22 قانون اصلاح مواد مخدر

ماده 26 قانون اصلاح مواد مخدر به توطئه و مجرم جلوه دادن شخص دیگر با مواد مخدر اشاره دارد که در صورت اثبات بی گناهی فرد، مجازاتی برای شخص خائن در نظر گرفته می شود. و همچنین ماده 22 این نیز به مجازات همکاری در فرار و پنهان کردن شخص مجرم اشاره داد.

  • بر اساس ماده 26 قانون اصلاح مواد مخدر: فردی که مواد مخدر را در اموال متعلق به او جاساز کرده به حداکثر مجازات همان جرم محکوم می‌شود.
  • بر اساس ماده 22 قانون اصلاح مواد مخدر: با توجه به این ماده اگر کسی به متهم جرم مواد مخدر پناه دهد یا باعث فرار متهم شود یعنی در فرار آن‌ها همکاری و مشارکت کند، به نصف مجازات متهم یا مجرم اصلی محکوم خواهد شد

 

دیدگاهتان را بنویسید