بهترین وکیل دیه قتل در تهران – 09120336862

بهترین وکیل دیه در تهران - 09120336862

قتل از زمان ایجاد جامعه بشری بوجود آمده است و به معنای کشتن و یا گرفتن جان یک انسان زنده می باشد که ممکن است بصورت عمدی و یا غیر عمد اتفاق بی افتد که قانونگذار با توجه به نحوه رویداد قتل مجازات آن را تعیین می نماید. قتل چه بصورت عمدی اتفاق بی افتد و چه بصورت غیر عمد، مساله گذشت اولیای دم (ورثه مقتول) و پرداخت دیه مطرح می باشد. ما در ادامه این مطلب به معرفی وکیل دیه قتل در تهران و بیان شرایط گذشت اولیای دم می پردازیم.

معرفی وکیل دیه قتل در تهران

قتل به معنای کشتن انسان یک انسان زنده و گرفتن جان آن می باشد که در هر فرهنگ و جامعه ای جرم به حساب آمده و مجازات دارد. قتل درباره انسان مطرح است، یعنی کشتن حیوانات قتل محسوب نمی شود. همانطور که گفته شد با توجه به نفس عمل، قتل ممکن است بصورت عمدی، غیر عمدی و شبه عمدی اتفاق افتد که با توجه به شرایط جرم، قاضی پرونده عمدی و غیر عمدی بودن آن را مشخص می نماید.

بطور خلاصه قتل عمدی یعنی کشتن شخصی با هدف و نیت قبلی، اما در قتل غیر عمد، قاتل هدف قبلی برای کشتن ندارد و بر اساس سهل انگاری موجب از بین رفتن انسانی می شود.

دیه و یا خونبها، مبلغ و مالی است که اسلام برای کشتن یک انسان و نقص عضو بر اثر دعوا و درگیری برای خانواده وی مشخص کرده است. دیه مبحث بسیار گسترده ای می باشد و برای زن و مرد، هر عضو و یا هر نقطه از بدن، در ماه های قمری خاص مبلغ آن متفاوت می باشد و ما در این مطلب قصد داریم به مقوله دیه قتل بپردازیم.

در صورتیکه توسط دادگاه قتل عمدی تشخیص داده شود، خانواده مقتول سه انتخاب دارند، مجازات قاتل (اعدام قاتل)، گذشت در ازای گرفتن دیه و عفو بخشش!

بدیهی است که اینگونه پرونده ها با پیچیدگی همراه است، بهتر است با وکیل دیه قتل در تهران مشاوره نمایید. ما وکلای موسسه حقوقی وکیل تهران را به عنوان بهترین وکیل دیه قتل در تهران به شما معرفی می نماییم چراکه این تیم تخصصی از بهترین وکلای پایه یک دادگستری تهران انتخاب شدند و با مدیریت علی ابراهیمی مهر، بهترین وکیل قتل در تهران، فعالیت می نمایند. از این رو می توانید برای بهره مندی از تخصص مشاوران کیفری این موسسه در خصوص پرداخت دیه قتل و یا دریافت دیه قتل در تهران با شماره 09120336862 تماس حاصل فرمایید.

همانطور که می دانید قتل، جز جرایم کیفری می باشد. یعنی حتی اگر اولیای دم، قاتل را ببخشند و عفو کنند، دولت به دلیل عمل ناپسند قاتل و ایجاد رعب و وحشت عمومی، برای وی مجازاتی را تعیین نموده است و دادگاه کیفری مرجع ذیصلاح رسیدگی به پرونده دیه می باشد.

شرایط بخشش اولیای دم

اولیای دم که همان ورثه مقتول بشمار می آیند می توانند مصالحه کنند و به طریقی مثل گرفتن دیه از قصاص قاتل گذشت کنند. برای بخشش قاتل توسط اولیای دم، باید همه وراث موافق باشند و بدون رضایت یکی از انها، رضایت صورت نخواهد گرفت.

دیه یوم الادا میباشد، یعنی اینکه دیه باید براساس نرخ روز مورد تائید قوه قضائیه به حادثه دیده پرداخت شود، لذا در فرم مربوطه ابتدا سال صدور حکم را باید منظور نمایید. سپس بعد از انتخاب محاسبه دیه بر اساس ریال و تکمیل مشخصات خود دیه قتل بر اساس آن سال محاسبه خواهد شد.

ولی دم می‌تواند به میزانی که خودش تعیین می‌کند، در ازای گذشت از خون فرزندش دیه طلب کند. این مبلغ می‌تواند بیشتر یا کمتر از دیه کامل فرد مسلمان باشد. با دریافت دیه قصاص از محکوم ساقط می‌شود.

میزان دیه قتل در سال 1400

به گفته سخنگوی قوه قضاییه، نرخ دیه سال ۱۴۰۰ مبلغ ۴۸۰ میلیون تومان تعیین شده است. این مبلغ از ابتدای سال ۱۴۰۰ قابل اجرا خواهد بود.

به‌این ترتیب و با توجه به تغلیظ دیه به میزان یک‌سوم در ماه‌های حرام (محرم، ذی القعده، ذی الحجه و رجب) میزان دیه در ماه‌های حرام ۶۴۰ میلیون تومان خواهد بود.

مهلت پرداخت دیه

مهلت پرداخت دیه، از زمان وقوع جنایت به ترتیب زیر است مگر اینکه به نحو دیگری تراضی شده باشد:

  • در عمد موجب دیه، ظرف یک سال قمری
  • در شبه عمد، ظرف دو سال قمری
  • در خطای محض، ظرف سه سال قمری

لازم بذکر است که هرگاه پرداخت کننده در بین مهلت های مقرر نسبت به پرداخت تمام یا قسمتی از دیه اقدام نماید، محکوم له مکلف به قبول آن است.

برای پیگیری و رسیدگی به پرونده های دیه، بخصوص دیه قتل با بهترین وکیل دیه قتل در تهران (علی ابراهیمی مهر) تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید