نحوه وصول چک بعد از فوت صادر کننده چگونه است؟

نحوه وصول چک بعد از فوت صادر کننده چگونه است؟

چک یک سند تجاری است که از آن برای پرداخت غیر نقدی در معاملات استفاده می شود. البته در برخی موارد از آن به عنوان ضمانت و حسن انجام کار نیز استفاده می شود. در ایران مقرراتی را برای وصول چک تعیین شده است که اگر در تاریخ مقرر وجه کافی در حساب بانکی صادر کننده چک موجود نباشد، مجاز به برگشت زدن چک می باشد که پیش از این، مقاله ای در خصوص وصول چک برگشتی منتشر نمودیم که می توانید از آن بازدید نمایید. و اما در شرایطی که صادر کننده چک فوت کند، نحوه وصول چک بعد از فوت صادر کننده چگونه خواهد بود؟

چنانچه در تهران درگیر وصول چک برگشتی شدید و یا به یک وکیل متخصص اسناد تجاری نیاز دارید با موسسه حقوقی وکیل تهران (وکیل چک در تهران) به شماره 09120336862 تماس حاصل فرمایید.

وصول چک پس از فوت صاحب چک

نحوه وصول چک پس از فوت صاحب چک، به استناد ماده 231 قانون امور حسبی، بلافاصله پس از فوت متوفی، بدهی های مدت دار وی حال می شود. یعنی اگر چکی که متوفی در زمان حیات خود صادر نموده است، برای تاریخی باشد که قبل از آن تاریخ صاحب حساب فوت کرده باشد، طلب تبدیل به طلب حال شده و با مجوز حاصل از ماده311 قانون تجارت، بانک ها حق خودداری از تامین وجه چک و پاس کردن چک، در صورتی که موجودی حساب کافی باشد را ندارند.

ماده 15 مقررات و شرایط عمومی حساب جاری بانک ها نیز مقرر می دارد، چنانچه صاحب حساب یا یکی از شرکا دارنده دسته چک مشترک فوت نماید، و فوت صاحب چک به صورت کتبی به بانک اعلام نشود، بانک نسبت به پرداخت وجه چک های صادر شده اقدام خواهد نمود. در این صورت هیچ مسئولیتی متوجه بانک نخواهد بود. پس از اطلاع کتبی به بانک، بانک فقط چکهای صادر شده قبل از فوت صاحب حساب را پرداخت خواهد کرد و چکهایی که تاریخ آنها پس از فوت صاحب حساب است، قابل پرداخت از سوی بانک نیست.

وصول چک با تاریخ بعد از فوت صاحب چک

همانگونه که عرض شد، وصول چک پس از فوت صاحب چک، بنا به صراحت قانون امور حسبی و قانون تجارت، بدون مراجعه به دادگاه امکان پذیر است. اما بانک ها در رویه معمول از پرداخت چک به تاریخ بعد از فوت صاحب حساب امتناع می نمایند. در این حالت طرح دعوای مطالبه وجه چک و درخواست صدور قرار تامین خواسته جهت توقیف وجه چک در بانک، راهکار مناسب و کاربردی به نظر می رسد تا در کوتاه ترین زمان ممکن وجه چک وصول شود.

دادخواست مطالبه وجه چک پس از فوت صاحب حساب، باید به طرفیت ورثه متوفی تقدیم دادگاه حقوقی شود. در صورت نداشتن گواهی انحصار وراثت، می توان از اداره ثبت احوال نسبت به درخواست استعلام از طریق دادگاه یا شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی اقدام نمود.

دیدگاهتان را بنویسید