وکیل معامله معارض در تهران-09120336862

منظور از معامله معارض، معامله ملک یا مالی بیش از یکبار می باشد. به عبارتی اگر شخصی 6 دانگه ملکش را به چند نفر فروخته باشد، معامله معارض شکل گرفته و شخص خریدار نیز مال غیر را خریداری کرده است. در چنین شرایطی اولین معامله قانونی و معاملات بعدی غیر قانونی می باشد. ما در ادامه این مطلب به بیان قوانین و مجازات معامله ی معارض و معرفی وکیل معامله معارض در تهران می پردازیم.

معرفی وکیل معامله معارض در تهران

منظور از معامله معارض، معامله ملک یا مالی بیش از یکبار می باشد. به عبارتی اگر شخصی 6 دانگه ملکش را به چند نفر فروخته باشد، معامله معارض شکل گرفته و شخص خریدار نیز مال غیر را خریداری کرده است. در معامله معارض، معامله اول قانونی و سایر معاملات بی اعتبار می باشد. در این شرایط جرم فروش مال غیر اتفاق افتاده و هم از لحاظ کیفری و هم از لحاظ حقوقی قابل تعقیب است.

با استناد بر ماده واحده فروش مال غیر مصوب 1312، می توان از شخصی که مال غیر را به فروش رسانده شکایت کرد.

برای تنظیم دادخواست معامله معارض و شکایت فروش مال غیر، بهتر است از یک وکیل متخصص و حرفه ای که دارای سابقه درخشانی در این زمینه می باشد، درخواست مشاوره کنید. چنانچه به دنبال وکیل معامله معارض در تهران می باشید، ما وکلای با تجربه موسسه حقوقی وکیل تهران را به شما معرفی می نماییم. تیم تخصصی وکیل تهران با مدیریت علی ابراهیمی مهر (وکیل فروش مال غیر در تهران) آماده ارائه بهترین مشاوره و پذیرش پرونده معامله معارض می باشند.

جهت مشاوره تلفنی و همچنین تنظیم وقت برای ملاقات حضوری با شماره 09120336862 تماس حاصل فرمایید.

مجازات معامله معارض چه مجازاتی دارد؟

همانطور که گفته شد، با استناد به ماده یک فروش مال غیر مصوب 1312 می‌توان شکایت کرد؛ مجازات فروش مال غیر نیز در قانون مذکور با مجازاتی که برای کلاهبرداری تعیین شده، برابر می باشد.

به عبارت ساده تر یعنی، بر اساس ماده یک قانون تشدید مجازات کلاهبرداری، ارتشا و اختلاس،‌ مجرم علاوه بر رد مال معادل مال برده شده، به جزای نقدی و 1 تا 7 سال زندان محکوم می‌شود.

در معامله معارض خریداری اول، معتبر بوده و مالک قانونی ملک شناخته می شود و معاملات بعدی بی اعتبار می باشد و خریدار مقدم می تواند با طرح دعوی، ابطال معاملات بعدی را، اعم از اینکه  با سند عادی باشد یا سند رسمی، درخواست کند.

نحوه طرح دعوای ابطال معامله معارض

جهت ابطال معامله معارض، در گام اول باید شکایت کیفری (دادخواست ضرر و زیان ناشی از جرم) کرد. زیرا همانطور که گفته شد این معامله، فروش مال غیر بوده و علاوه بر مجازات حقوقی، مشمول مجازات کیفری نیز می شود. مرجع ذیصلاح رسیدگی به پرونده دعوای ابطال معامله معارض، دادگاه محل وقوع ملک می باشد.

خواهان دعوا، دارنده سند عادی مقدم الصدور یا سندرسمی موخرالصدور می باشد. خوانده دعوا، دارنده سند مالکیت رسمی و فروشنده یا مالک سابق می باشد. در دعوای ابطال معامله معارض ممکن است چند خواسته مرتبط در یک دادخواست آورده شود.مانند:

  • ابطال سند رسمی ملک
  • ابطال وکالت نامه رسمی
  • ابطال مبایعه نامه
  • الزام به تنظیم سندرسمی

پس از تنظیم شکایت کیفری، تمبر قانونی که همان هزینه دادرسی است، ابطال ‌شود. پس از طی این مراحل دستورات لازم از سوی معاونت ارجاع دادسرای مربوط به ضابطان قونه قضاییه (کلانتری ها) جهت استعلام سوابق ثبتی ملک، داده می شود.

پس از احراز جرم، متهم به دادگاه احضار شده و قرار مجرمیت را صادر می‌کند. پس از صدور قرار مجرمیت، پرونده به دادگاه ارسال می‌شود و بعد از تعیین شعبه و جلسه رسیدگی، دادگاه حکم مقتضی را صادر می‌کند.

لازم به ذکر است که این حکم، تنها یک بار قابل تجدید نظر می باشد و حکم دادگاه تجدید نظر قطعی است.

چنانچه قربانی معامله معارض می باشید یعنی خریدار دوم، سوم و… می باشید باید بدانید که در رسیدگی به این پرونده، صرفاً مبلغ پرداخت شده به شما برمی‌گردد و در صورتیکه خریدار اول می باشید برای دریافت خسارت باید دادخواست حقوقی مبنی بر ابطال معاملات بعدی تنظیم نمایید و یا در دادگاه کیفری موضوع را مطرح کند.

به دلیل پیچیدگی طرح شکایت معاملات معارض بهتر است برای حصول بهترین نتیجه با وکلای، وکیل تهران مشورت نمایید و یا پیگیری پرونده را به آنها بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید