همه چیز درباره ثبت علامت تجاری، برند، لوگو در سال 1400

همه چیز درباره ثبت علامت تجاری، برند، لوگو در سال 1400

علامت تجاری، برند و لوگو چیزی است که محصولات و یا اثر هنری شما را منحصر به فرد می کند و اگر نسبت به ثبت آن اقدام نمایید سوء استفاده احتمالی از برند و محصول شما به صفر میرسد. به عنوان مثال اگر شما محصولی را با برند خودتان به بازار عرضه می کنید که از محبوبیت و کیفیت بالایی برخوردار است ممکن است افرادی دیگر برای اینکه محصولاتشان بفروش برسد از برند شناخته شده شما سوء استفاده کنند و محصولشان را با نام تجاری شما به بازار عرضه کنند. محصولات آنها چه با کیفیت باشد چه بی کیفیت، اینکار به اعتبار و کسب و کار شما لطمه وارد می کند و شما در صورتی می تواند شکایت خود را مطرح کنید، که قبل از آن از طرق قانونی علامت تجاری، برند و لوگو خود را ثبت کرده باشید. در ادامه این مطلب همه چیز درباره ثبت علامت تجاری، برند، لوگو در سال 1400 را با شما به اشتراک می گذرایم.

تاریخچه ثبت علامت تجاری، برند، لوگو

امروزه در هر کسب و کاری که فعالیت می کنید بهتر است برای متمایز کردن شغلتان از رقبا، یک نام تجاری، برند و یا لوگو برای آن در نظر بگیرید. به عبارت ساده، علامت تجاری یک آرم مشخص است که اجناس و خدمات به خصوص که توسط شخص یا تشکیلات خاصی تولید و فراهم شده‌اند را متمایز می‌کند.

منشأ ثبت علامت تجاری به زمان باستان بر می‌گردد، زمانیکه صنعتگران امضاها یا علائم خود را روی آثار هنری و کاربردی خود چاپ می‌کردند. در طی سالها این علامت‌ها جای خود را به سیستم امروزی ثبت و حفاظت آرم تجاری دادند. این نظام به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند که از کالاها و خدماتی که ماهیت و کیفیت آنها مورد نظرشان است و با آرم مخصوص مشخص شده‌اند، بهره بگیرند.

همانطور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم، صاحبان کسب و کار با ثبت نام تجاری مانع از کپی کاری و سواستفاده های احتمالی از شهرت و اعتبار نام تجاری خود می شوند.

می توان پروسه ثبت علامت تجاری، برند، لوگو را به دست وکیل و نماینده رسمی شرکت سپرد، در این صورت نیز باید مدارک مذکور را به وکیل معتمد ارائه کرد. تیم قدرتمند وکیل تهران با سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آمادگی بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی را دارا می باشد از این رو ما تیم تخصصی این موسسه حقوقی را که تجت نظر علی ابراهیمی مهر (بهترین وکیل ثبت برند، علامت تجاری و  لوگو در تهران) را به شما معرفی کی نماییم.

از دیگر مزایای ثبت علامت تجاری، برند، لوگو می توان به بازدهی مطلوب تبلیغات اشاره کرد. در ادامه به تعریف برند، لوگو و علامت تجاری می پردازیم.

برند چیست؟

منظور از برند، نام شرکت نیست! برای مثال برند دی جی کالا متعلق به شرکت نو آوران فن آوازه می باشد. برند می تواند یک عبارت، طرح و یا نماد باشد که معرف یک محصول، فروشگاه و … باشد که به وسیله برند است که محصولی از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می‌گردد. نشان تجاری عنوان قانونی برای برند است.

لوگو چیست؟

نمادی تصویری است که برای بیان کردن یک عبارت، موضوع یا القا نمودن یک موضوع و معرف یک شرکت، محصول، سایت یا وبلاگ و غیره است.

لوگوها معمولا به گونه ای طراحی می شوند که در عین سادگی حاوی بیشترین اطلاعات و نشانه های تصویری (معمولا با هدف تبلیغاتی) هستند.

علامت تجاری چیست؟

با علامت تجاری و یا نشان تجاری می توان کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص یا بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه‌ها با اشخاص متمایز کرد.

تا به این قسمت از مطلب، با معنا و مفهوم علامت تجاری، برند و لوگو آشنا شدید، اما اکنون سوالی که مطرح می شود این است که برای ثبت علامت تجاری، برند، لوگو چه باید کرد؟

برای ثبت برند باید چه کرد؟

ثبت برند و نام تجاری از طریق اداره مالکیت معنوی انجام می شود. نیاز به مراجعه حضوری نبوده و کافیست مدرک مورد نیاز را برای اسکن و در سامانه اینترنتی اداره مذکور آماده نمایید در ادامه مراحل ثبت برند را بطور کامل شرح می دهیم طی این پروسه معمولا 30 الی 45 روز زمان بر می باشد.

1. انتخاب یک برند و لوگو متفاوت

منظور از انتخاب یک برند متفاوت، انتخاب یک کلمه و یا عبارتی است که قبلا کسی در زمینه کسب و کار شما مثل و یا مشابه آن را ثبت نکرده باشد و همچنین تصویر علامت تجاری باید شامل تصویر مشخصی از آرم باشد، یعنی آرم مورد نظر به وضوح قابل شناسایی و در زمان طراحی رنگ، و طرح ۳ بعدی آن درج شود. برای انتخاب برند باید به سامانه ثبت علائم تجاری مراجعه نمایید.

نکته : اگر قصد دارید یک برند بین المللی را ثبت کنید باید آن را بصورت مادرید ثبت نمایید. WIPO متولی ثبت برند مادرید می باشد.

2. مدارک مورد نیاز برای ثبت برند (حقوقی و حقیقی)

اداره مالکیت معنوی، مدارک مورد نیاز برای ثبت برند برای افراد حقوقی و حقیقی را متفاوت در نظر گرفته است. چنانچه شما فرد حقیقی می باشید باید مدارک زیر را جهت ارائه به اداره مالکیت معنوی و با اسکن در سایت اداره مذکور آماده نمایید.

  • تصویر مدارک شناسایی فرد متقاضی ( شناسنامه و کارت ملی)
  • گواهی امضا از دفترخانه اسناد رسمی
  • ارائه مجوز فعالیت در حوزه مورد نظر ( جواز کسب یا جواز تاسیس یا ای نماد یا هر پروانه فعالیت معتبر )
  • کارت بازرگانی ( در صورتی که برند لاتین باشد )

مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری شرکتی ( حقوقی)

  • تصویر مدارک شناسایی مدیرعامل ( شناسنامه و کارت ملی)
  • ارائه آگهی تاسیس شرکت ( حوزه فعالیت برند باید در موضوع فعالیت شرکت قید شده باشد )
  • کارت بازرگانی ( در صورتی که برند لاتین باشد )

بیشتر بدانید: چنانچه علامت تجاری شما فارسی باشد، نیازی به ارائه کارت بازرگانی نخواهد بود و گاها می توان با داشتن جواز تاسیس یا کسب یا هر مجوزی که نشان دهنده فعالیت شما در آن حوزه باشد، برند فارسی را ثبت نمود. اما در صورتیکه علامت شما لاتین باشد ارائه کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی الزامیست. این علامت نباید مشابه ای داشته باشد. همچنین اگر نمونه ارائه شده برند یا علامت تجاری، به صورت سه بعدی باشد، باید نمونه تصویرگرافیکی شش زاویه ای از آن تهیه شود.

3. ثبت نام در سامانه

پس از آنکه مدارک مذکور را آماده کردید باید در سامانه اینترنتی مرکز مالکیت معنوی ثبت نام و مدارک را اسکن کنید. پس از ثبت نام کد رهگیری به متقاضی داده می شود که باید در حفظ آن کوشا باشد. پس از تکمیل ثبت نام اولیه باید نسبت به دریافت یک برگه و مراجعه به دفترخانه های اسناد رسمی جهت تایید و دریافت گواهی امضا، بارگذاری گواهی امضا در وب سایت و دریافت نام کاربری و کلمه عبور و ثبت نام برند و همچنین مشخصات آن در بخش اظهارنامه اقدام کنید.

پس از طی مراحل فوق، درخواست شما توسط کارشناسان اداره ثبت، بخش ثبت علائم تجاری بررسی شده و نتیجه آن طی 30 الی 45 روز کاری اعلام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید