بهترین وکیل خیانت در امانت در تهران – 09120336862

بهترین وکیل خیانت در امانت در تهران - 09120336862

کلاهبرداری و خیانت در امانت از نظر قانون دو جرم مجزا بوده و در قوانین ایران برای مجرم مجازاتی در نظر گرفته شده است. بطور کلی می توان گفت، در خیانت در امانت زیان دیده از جرم، با میل و رضای خود مال‌ خود‌ را‌ در اخـتیار شخصی قرار داذه و آن شخص از آنچه به آن سپرده شده سوء استفاده کرده است به عبارتی شخص بدون مجوز قانونی، مال غیر را مالک شده. اما در دزدی و کلاهبرداری، شخص متهم در خفا مال غیر را می رباید. چنانچه به دنبال بهترین وکیل خیانت در امانت در تهران می باشید، با آقای علی ابراهیمی مهر تماس حاصل فرمایید.

شماره وکیل خیانت در امانت در تهران : 09120336862

معرفی بهترین وکیل خیانت در امانت تهران

علی ابراهیمی مهر، یکی از بهترین وکلای پایه یک در استان تهران می باشد و سابقه درخشانی در تمامی زمینه های حقوفی دارد و شما می توانید دفاع انواع پرونده های حقوقی من جمله خیانت در امانت را به وی بسپارید. چنانچه به وکیل کلاهبرداری در تهران و وکیل سرقت در تهران و … نیاز دارید با مشاوران با تجربه ما تماس بگیرید. تیم حرفه ای وکیل تهران، سعی بر حصول بهترین نتیجه در پرونده های حقوقی شما را دارد.

خیانت در امانت چیست و چه قوانینی دارد؟

در فصل تعزیرات قانون مجازات در دو ماده به خیانت در امانت اشاره شده است. ماده‌ی ۶۷۳ به طور خاص سوء استفاده از سفیدمُهر یا سفیدامضا را جرم دانسته است. اشخاصی که از امانت آنها سوء استفاده شده باید از راه قانونی خیانت در امانت را ثابت نمایند و مال خود را پس بگیرند اما از آنجایی که در اکثر موارد اثبات این نوع جرایم بسیار پیچیده و سخت می باشد بهتر است که با یک مشاوره حقوقی و یا وکیل آن را در میان بگذارید. جهت ارتباط با بهترین وکیل خیانت در امانت در تهران کافیست با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

«هر کس از سفید مهر یا سفید امضایی که به او سپرده شده است یا به هر طریق به دست‌آورده سوء‌استفاده نماید به یک تا سه سال حبس‌محکوم خواهد شد».

در ماده‌ی ۶۷۴ هم آمده است:

«هر گاه اموال منقول یا غیر منقول یا نوشته‌هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌اجرت، به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیاء مذکور، مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد».

تعریف امانت

برای تحقق این جرم، باید مال به صورت امانت در دست فرد مرتکب باشد. یعنی مال به او سپرده و  امانت‌دار متعهد به پس دادن آن باشد. برای برقراری رابطه‌ی حقوقی امانی، لازم نیست حتما عقد ودیعه منعقد شود، بلکه اگر مال از هر طریق قانونی در دست امین قرار گیرد، رابطه‌ی امانی برقرار شده و در صورتی که امانت‌دار با سوء نیت مال را استعمال، تصاحب، اتلاف یا مفقود کند و موجب ضرر به مالک شود،‌ مرتکب جرم خیانت در امانت شده است. جهت درک بهتر، به مثالی که در ادامه مطلب آورده شده توجه نمایید.

برای نمونه

اگر کسی خودرو خود را برای تعمیر به مکانیکی بسپارد و تعمیرکار ماشین را برای استفاده شخصی یا مسافرکشی استفاده کند، جرم خیانت در امانت رخ داده است. از طرف دیگر باید به این نکته هم توجه داشت که اگر کسی خودش مال دیگری را به چنگ آورد و آن را به ضرر مالک تصاحب کند عمل او مصداق خیانت در امانت نیست و تحت عناوین مجرمانه‌ی دیگری مانند سرقت می‌شود به آن رسیدگی کرد.

وکیل خیانت در امانت در تهران
بهترین وکیل خیانت در امانت در تهران

نکته‌ی دیگر

این که مال باید برای امانت و سپس پس دادن به امانت‌دار تحویل داده شود، بنابراین جهیزیه که متعلق به زن است و در خانه‌ی مشترک قرار دارد و اعضای خانواده به طور مشترک از آن استفاده می‌کنند، به مرد سپرده نشده و امانت در دست شوهر حساب نمی‌شود، پس اگر مرد در هنگام اختلاف از پس دادن اقلام جهیزیه خودداری کند، خائن در امانت نیست!! و برای استرداد جهیزیه باید علیه او دادخواست حقوقی مطرح کرد، نه دعوای کیفریِ خیانت در امانت. (وکیل مهریه در تهران)

مثال دیگر در این باره تصاحب مال گمشده است. کسی که مالی را که متعلق به دیگری است، پیدا و تصاحب می‌کند مرتکب جرم خیانت در امانت نشده چون مال را به او نسپرده بوده‌اند.

هم‌چنین باید توجه داشت که امانت باید به امانت دار به منظور حفظ و سپس پس دادن سپرده شود.  پس اگر کسی چکی را به دیگری بدهد تا آن را خرج کند و شرط کند که گیرنده از دسته چک خودش متقابلا چکی به همان مبلغ به او بدهد و گیرنده پس از گرفتن چک از تسلیم چک متقابل خودداری کند، این عمل مصداق خیانت در امانت نیست و باید برای پس گرفتن مبلغ چک اقدام حقوقی کرد و شکایت کیفری او به جایی نمی‌رسد. چرا که چک به منظور خرج شدن تحویلِ گیرنده شده و نه برای پس دادن، به همین دلیل او متعهد به پس دادن مبلغ چک شده و نه عین آن چک. (چنانچه به وکیل چک در تهران نیاز دارید با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.)

قرض و امانت دادن پول

گاهی افراد وقتی پولی را به دیگری قرض می‌دهند، در رسید آن ذکر می‌کنند که این پول امانت است و در موعد معینی باید بازگردانده شود. آن‌ها تصور می‌کنند که در صورتی که پول در موعد معین پس داده نشد، می‌توانند علیه قرض گیرنده شکایت کیفری خیانت در امانت را مطرح کنند، حال که ذکر کلمه امانت ماهیت عقد قرض را تغییر نمی‌دهد و برای استرداد مبلغ باید از راه های حقوقی اقدام کرد.

افشای اسرار

هر چند راز داری یک صفت پسندیده است اما بنا به تصریح قانون، افشای اسرار را نمی‌توان خیانت در امانت تلقی کرد. البته در قوانین برای بعضی مصادیق افشای اسرار جرم خاص تلقی شده مانند زمانی که پزشک  و وکیل پایه یک دادگستری یا افرادی که به اقتضای شغل خود محرم اسرار دیگران می‌شوند چنین اسراری را فاش کنند، یا زمانی که کسی اسرار تجاری دیگری را که موظف به حفظ آن است، نگهبانی نکند.

این بحث مفصل و جداگانه‌ای است، پس فقط به طور اختصار بدانیم، که افشای سر، مشمول عنوان مجرمانه‌ی خیانت در امانت نیست و این جرم درباره‌ی اموال منقول یا غیر منقول یا وسیله‌ی تحصیل مال مانند چک و سفته تحقق می‌پذیرد.

طرح شکایت از خیانت در امانت

برای طرح این دعوا باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه و شکایت‌نامه را تنظیم کرد. کارشناسان این دفاتر متن آن را بررسی و در صورتی که بدون ایراد حقوقی تشخیص دهند آن را در سامانه دادگستری ثبت می‌کنند. پس از آن، شکایت به یکی از شعب دادسرای صالح ارجاع می‌شود. معمولا دادسرا پرونده را برای تحقیق بیشتر به کلانتری محل وقوع جرم ارجاع می‌دهد هر چند در این باره الزامی ندارد.

اگر دادسرا جرم خیانت در امانت را محرز بداند با صدور قرار جلب به دادرسی، آن را به دادگاه کیفری ۲ برای محاکمه‌ی متهم ارجاع می‌دهد و اگر نظر دادسرا بر بی‌گناهی متهم بود، قرار منع تعقیب صادر می‌کند.

البته این قرار قابل اعتراض است، اعتراض شاکی به قرار منع تعقیب به دادگاه کیفری که صلاحیت رسیدگی به اتهام را دارد ارسال خواهد شد و این دادگاه به اعتراض رسیدگی خواهد کرد اما این اعتراض باید در همان شعبه رسیدگی کننده در دادسرا ثبت شود. جهت رفع و رجوع مشکلات اینچنینی حتما با وکیل خیانت در امانت در تهران تماس بگیرید.

درباره‌ی صلاحیت محلی دادگاه رسیدگی کننده به اتهام خیانت در امانت باید توجه داشت دادگاهی صالح به رسیدگی است که استعمال، تصاحب، اتلاف یا مفقود کردن مال در آنجا واقع شده باشد. مثلا اگر کسی ماشین امانتی را عمدا و به قصد ضرر به صاحب مال تلف کرد، یا طلای امانتی دیگری را در رهن گذاشت، دادگاه شهرستان محل وقوع این افعال صالح به رسیدگی است.

چنانچه امین مال مورد امانت را در شهر دیگری (غیر از شهری که مال را تحویل گرفته) به فروش برساند دادگاهی صالح به رسیدگی است که مال امانی در آنجا به فروش رفته و خیانت در امانت احتمالی در آن حوزه قضائی رخ داده است. (اگر به دنبال وکیل فروش مال غیر در تهران هستید، با مشاوران حقوقی وکیل تهران تماس بگیرید.)

خیانت در امانت عبارت به معنای استعمال، تصاحب تلف یا مفقود نمودن (این سه اصطلاح در قسمت پائین توضیح داده شده است) همراه با سوء نیت مالی که از طرف مالک یا متصرف قانونی به کسی داده و سپرده شده و هدف، برگرداندن یا به مصرف معین رسانیدن آن بوده است.

اگر شخصی مالی را پیدا و در آن تصرفاتی علیه مالك كند، جرم خیانت در امانت محقق نمی‌شود زیرا آن مال به شخصی که آن را پیدا کرده است سپرده نشده است.

استعمال کردن در خیانت در امانت به چه معناست؟

مصرف کردن یا استفاده کردن از مال مورد امانت جرم است. برای مثال شخصی اتومبیل خود را به دوستش امانت می دهد تا در پارکینگ منزل خودش از آن نگهداری کند ولی دوست وی از آن اتومبیل برای مسافرکشی استفاده می کند.

تصاحب کردن در خیانت در امانت یعنی چه؟

یعنی شخص امین به جای انجام وظیفه اصلی اش رفتاری با مال مورد امانت کند که مال دیگری را از آن خود بداند و با آن طوری رفتار کند که دیگران گمان کنند او مالک مال است.

اتلاف در خیانت در امانت به چه معناست؟

تلف کردن یا نابود کردن مال مورد امانت یکی دیگر از گونه های خیانت در امانت است. از بین بردن مال مورد امانت به شکل های گوناگون متصور است. برای تحقق جرم خیانت در امانت، مال امانی باید توسط مالک یا متصرف قانونی (نماینده مالک) به امین سپرده شود.

آقای علی ابراهیمی مهر، بهترین وکیل خیانت در امانت در تهران با تیم حرفه ای خود سعی بر حصول بهترین نتیجه در پرونده های حقوقی شما دارد. جهت تعیین وقت مشاوره با شماره 09120336862 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید