قانون تجارت + معرفی وکیل تجارت بین الملل در تهران

تجارت یک مفهوم اساسی اقتصادی است که شامل خرید و فروش کالا و خدمات، با پرداخت هزینه آن توسط خریدار به فروشنده یا مبادله کالا یا خدمات بین طرفین می شود. تجارت بین المللی، به کشورها این امکان را می دهد که بازارها را برای کالاها و خدمات که در غیر این صورت در دسترس نبوده گسترش دهند. به همین دلیل است که یک مصرف کننده می تواند بین ماشین ژاپنی، آلمانی یا آمریکایی با تجارت بین المللی می تواند یکی را انتخاب و خریداری کند. در نتیجه با ایجاد تجارت بین المللی، رقابت در کیفیت و قیمت در بازار بیشتر خواهد شد. در همه جوامع برای تجارت بین المللی چهارچوبی تعیین شده است که باید رعایت شود. ما دراین مطلب ضمن شرح کامل قانون تجارت به معرفی یک وکیل تجارت بین الملل در تهران می پردازیم.

قانون تجارت چیست؟

تجارت به طور کلی به مبادله کالا و خدمات، در ازای دریافت پول صورت میگیرد. تجارت ممکن است در داخل یک کشور یا بین کشورهای مختلف انجام شود. در همه جوامع قوانینی برای این کار در نظر گرفته شده است و ایران نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد.

برای تجارت بین المللی بهتر است که یک وکیل برای بررسی مدارک و قرارداد های طرفین به منظور قانونی بودن تجارت و پیشگیری از مشکلات گمرک انتخاب نمایید. حضور یک وکیل تجارت بین المللی می تواند بسیار موثر باشد و ما وکلای حرفه ای موسسه حقوقی وکیل تهران را به عنوان بهترین وکیل تجارت بین المللی در تهران به شما معرفی می نماییم. وکلای این موسسه با مدیریت علی ابراهیمی مهر، بهترین وکیل پایه یک دادگستری تهران (وکیل اسناد تجاری)، با تمامی قوانین و مواد تجارت بین المللی در ایران تسلط داشته و با تجربه زیادی که در این زمینه دارند بهترین راهکار را به شما پیشنهاد می نمایند.

مواد قانون تجارت ایران

قانون تجارت از 16 باب و 600 ماده تشکیل شده است. تقسیم بندی مواد این قانون به صورت زیر است :

باب اول قانون تجارت

  • تجارت و معاملات تجاری: از ماده 1 تا ماده 5 قانون تجارت است که به تعریف تاجر و عمل تجاری پرداخته است.

باب دوم قانون تجارت

  • دفاتر تجارتی و دفتر ثبت تجارتی : از ماده 6 تا ماده 19 که به ذکر نکاتی درباره دفاتر تجارتی و ثبت آنها پرداخته است.

باب سوم قانون تجارت

  • شرکت های تجارتی : این قسمت از ماده 21 تا 93 قانون بوده است که بعدها در سال 47، 300 ماده درباره شرکتها جایگزین آن شد . پس ماده 21 تا 93 تبدیل به 300 ماده شده است که به موضوع شرکتهای سهامی ، ایجاد ، تغییر و انحلال در آنها پرداخته است. از ماده 300 به بعد که جایگزین مواد 21 تا 93 شده است ، مواد قانونی از شماره 94 دوباره از سر گرفته می شوند. از ماده 94 تا 222 به سایر شرکت های تجاری از جمله مسئولیت محدود، تضامنی، تعاونی و … پرداخته می شود.

باب چهارم قانون تجارت

  • برات، فته طلب، چک : از ماده 223 تا ماده 319 به موضوع چک ، سفته و برات پرداخته است . برات البته این روزها کاربرد ندارد اما قواعد آن درباره انتقال ، وصول ، پشت نویسی و … به چک و سفته نیز انتقال می یابد .

باب پنجم قانون تجارت

  • اسناد در وجه حامل : که شامل ماده 320 تا ماده 334 است.

باب ششم قانون تجارت

  • دلالی : از ماده 335 تا ماده 356 به کلیاتی درباره دلال ، اجرت دلال و مخارج او پرداخته شده است.

باب هفتم قانون تجارت

  • حق العمل کاری ( کمیسیون ) : از ماده 357 تا ماده 376 ، موضوع حق العمل کاری بررسی شده است.

باب هشتم قانون تجارت

  • قرارداد حمل و نقل : از ماده 377 تا ماده 394 به موضوع متصدی حمل و نقل ، قرارداد حمل و نقل و مسئولیت متصدی حمل و نقل توجه شده است .

باب نهم قانون تجارت ایران

  • قائم مقام تجارتی و سایر نمایندگان تجارتی : شامل ماده 395 تا ماده 401 است .

باب دهم قانون تجارت

  • ضمانت : از ماده 402 تا ماده 411 نکاتی در باب ضمانت و ضامن ذکر شده است.

باب یازدهم قانون تجارت

  • در ورشکستگی : این باب از ماده 412 تا ماده 540 ، موضوعاتی درباره با ورشکستگی، تعیین عضو ناظر ، تعیین مدیر تصفیه، وظایف مدیر تصفیه، توقیف اموال ورشکسته، فروش اموال و وصول مطالبات، تشخیص مطالبات طلبکاران، قرارداد ارفاقی، اقسام مختلف طلبکاران، دعوی استرداد و شکایت از احکام صادره راجع به ورشکستگی را بیان کرده است.

باب دوازدهم قانون تجارت

  • در ورشکستگی به تقصیر و ورشکستگی به تقلب : از ماده 541 تا 560 به دو نوع خاص از ورشکستگی یعنی ورشکستگی به تقصیر و وزشکستگی به تقلب پرداخته شده است .

باب سیزدهم قانون تجارت

  • در اعاده اعتبار : از ماده 561 تا ماده 575 به موضوع اعاده اعتبار تاجری که تمام دیون خود را پرداخته باشد می پردازد .

باب چهاردهم قانون تجارت

  • اسم تجارتی : ماده 576 تا ماده 582 قواعد حاکم بر اسم تجارتی را مشخص کرده است.

باب پانزدهم قانون تجارت

  • شخصیت حقوقی : در این باب از ماده 583 تا ماده 591 مقرراتی درباره اشخاص حقوقی، اقامتگاه و تابعیت و حقوق و وظایف آنها وضع شده است.

باب شانزدهم قانون تجارت

  • مقررات نهایی : از ماده 592 تا ماده 600 مقررات نهایی قانون تجارت بیان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید