روشهای وصول چک برگشتی (کیفری، اجرای ثبت و حقوقی)

روشهای وصول چک برگشتی (کیفری، اجرای ثبت و حقوقی)

بدیهی است که صادر کننده چک موظف به وصول چک در تاریخ مقرر می باشد و در صورت عدم وجود مبلغ کافی در حساب شخص، مطابق قوانین، چک به اصطلاح برگشت خواهد خورد که به آن چک بی محل نیز گفته می شود. در چنین شرایطی با توجه به مبلغ چک قوانینی برای صادر کننده چک وضع شده است. در ادامه این مطلب به بیان روشهای وصول چک برگشتی و معرفی وکیل چک برگشتی در تهران می پردازیم.

تیم تخصصی وکیل تهران، با سالها تجربه دفاع از انواع پرونده های کیفری و حقوقی، بهترین مشاوره را در خصوص وصول چک های برگشتی به شما ارائه خواهند داد. جهت دریافت وقت مشاوره با شماره 09120336862 تماس حاصل فرمایید.

روش های وصول چک برگشتی

در قوانین جمهوری اسلامی امکان وصل چک از طریق اجرای ثبت و وصول چک برگشتی از طریق دادگاه و همچنین وصول چک از طریق حقوقی وجود دارد که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم.

وصول چک برگشتی با شکایت کیفری

با توجه به قانون صدور چک (اصلاحی ۱۳۸۲) دارنده چک می تواند بعد از دریافت گواهی عدم پرداخت از بانک مربوطه، به طرفیت صادرکننده چک اقدام به طرح شکایت کیفری کند.

چند نکته در خصوص چک برگشتی وجود دارد که باید بدان توجه کرد. اولین نکته رعایت مواعد 6 ماهه می باشد، مواعد شش ماهه به معنای انجام پیگیری های لازم به منظور وصول چک، ظرف مدت 6 ماهه از تاریخ صدور می باشد و بعد از اینکه چک برگشت خورد، ظرف شش ماه باید اقدام به طرح شکایت کیفری شود (ماده ۱۱ قانون صدور چک).

نکات مهم درباره طرح شکایت کیفری چک برگشتی

  • شاکی مجاز به طرح شکایت کیفری از صادر کننده چک می باشد، از این رو اشخاصی که ضامن چک دهند شدند و یا آن را ظهر نویسی کردند نمی توانند علیه صادر کننده چکف طرح شکایت نمایند.
  • امکان طرح شکایت کیفری در خصوص چک های مدت دار، چک سفید امضاء، چک بدون تاریخ ،چک های مشروط و همچنین چک هایی که به منظور تضمین معامله صادر شده اند، وجود ندارد.
  • در رویه دادسراها و دادگاه ها، اثبات وعده دار بودن چک، به عهده صادر کننده چک است؛ بنابراین، هرچکی که  برگشت میخورد، در رسیدگی دادگاه ها، اصل بر این است که آن چک، چک روز است مگر اینکه، وعده دار بودن آن محرز باشد یا صادر کننده چک، وعده دار بودن چک را ثابت نماید. {چک از منظر اختلاف نظرهای قضایی}

2. وصول چک برگشتی از طریق اجرای ثبت

دومین روش برای وصول چک برگشتی، اجرای ثبت می باشد. چک از نظر قانونی، اصطلاحا، در حکم سند لازم الاجرا است از این رو دارنده چک برگشتی مجاز به ثبت درخواست اجراییه علیه صادر کننده چک می باشد (ماده ۲ قانون صدور چک).

دارنده چک برگشتی در صورتیکه امضای چک با نمونه امضای صادرکننده در بانک مطابقت داشته باشد و صادر کننده چک اموالی داشته باشد و اموال وی به اجرای ثبت معرفی شده باشد می تواند برای اقدامات ثبتی به ادارات ثبت اسناد و املاک (اجرای ثبت) مراجعه نماید و حکم جلب صادر کننده چک را دریافت نماید.

3. وصول چک از طریق حقوقی 

سومین روشی که برای وصول چک برگشتی در این مقاله به آن می پردازیم، وصول چک برگشتی از طریق حقوقی می باشد. در این روش دارنده چک می تواند به روش حقوقی به دادگاه حقوقی صالح مراجعه نماید و با ارائه دادخواست، از دادگاه درخواست رسیدگی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید