تخفیف مجازات؛ مطالب کاربردی از نگاه وکیل دادگستری

تخفیف مجازات؛ مطالب کاربردی از نگاه وکیل دادگستری

در ین مقاله قصد داریم مطالب کاربردی از نگاه وکیل دادگستری در خصوص “تخفیف مجازات” را بیان کنیم. هر چند که قاضی همیشه عادلانه ترین رای را صادر می کند اما گاهس اوقات شرایط مجرم بگونه ای است که فقط کسانی که وی را میشناسند می دانند که او ذات و انگیزه مجرمانه نداشته و در شرایطی قرار گرفته و به ناچار مرتکب جرمی شده است و مجازاتی که برای او در نظر گرفته شده برای وی سنگین می باشد. در چنین شرایطی اگر مجرم وکیل داشته باشد می تواند در شرایط بخصوصی با ارائه راهکاری همچون ارائه عدم سوءپیشینه مجرم، در مجازات صادر شده تخفیف بگیرد. قاضی نیز از لحاظ قانونی این اجازه را دارد تا در موارد خاص و وجود دلایل مخففه جرم که در انتهاب مقاله آورده شده، در مجازات کیفری برخی مجرمان تخففی اعمال نماید.

چنانچه در تهران به وکیلی جهت تخفیف مجازات نیاز دارید، با تیم وکلای حرفه ای وکیل تهران، آقای علی ابراهیمی مهر تماس حاصل فرمایید. جهت دریافت وقت مشاوره با شماره 09120336862 تماس حاصل فرمایید.

تخفیف مجازات؛ مطالب کاربردی از نگاه وکیل دادگستری

ماده ۳۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲: « در صورت وجود یک یا چند جهت از جهات تخفیف، دادگاه می تواند مجازات تعزیری را به نحوی که به حال متهم مناسب تر باشد به شرح زیر تقلیل دهد یا تبدیل کند:

  • الف- تقلیل حبس به میزان یک تا سه درجه
  • ب-  تبدیل مصادره اموال به جزای نقدی درجه ۱ تا ۴
  • پ- تبدیل انفصال دائم به انفصال موقت به میزان ۵ تا ۱۵ سال
  • ت-  تقلیل سایر مجازات‌های تعزیری به میزان یک یا دو درجه از همان نوع یا انواع دیگر»

تخفیف مجازات در نظام قضایی ایران

تخفیف مجازات در نظام قضایی ایران، به دو صورت قانونی و قضایی انجام می شود که در ادامه به شرح کامل آن می پردازیم.

۱- تخفیف قانونی: منظور از تخفیف قانونی، تخفیف الزامی است؛ یعنی دادگاه مکلف است به موجب قانون، در موارد خاصی، مجازات جرم را تخفیف دهد (مثلا ماده ۵۳۱ قانون مجازات اسلامی در خصوص مطلع کردن مقامات مربوطه توسط مرتکبین جرم قبل از تعقیب و لو دادن همدستان: شرکا یا معاونین جرم؛ یا مثلاً ماده ۵۸۳ قانون مجازات اسلامی)

۲- تخفیف قضایی: منظور از تخفیف قضایی، اختیار دادگاه نسبت به اعمال تخفیف در مجازات قانونی است.

تخفیف مجازات مخصوص مجازات های تعزیری است و در حدود، قصاص و دیات اعمال نمی‌شود زیرا مجازات های آنها ثابت هستند و امکان تغییر در آن وجود ندارد

(رجوع شود به ماده ۲۱۹ قانون مجازات اسلامی)

نکته مهم: با توجه به بند اول ماده ۳۷قانون مجازات اسلامی، امکان تبدیل مجازات حبس به جزای نقدی یا سایر مجازات ها وجود ندارد. تقلیل مقرر در بند «ت» ماده ۳۷ نیز به معنای کاهش مدت حبس، نه اینکه  تبدیل آن به جزای نقدی یا سایر مجازات ها. البته به موجب همین بند «ت» ماده ۳۷ امکان تبدیل مجازات شلاق به جزای نقدی {جریمه نقدی} وجود دارد.

البته در خصوص مجازات حبس درجه ۸ { یعنی حبس تا ۳ ماه} از آنجایی که موضوع از مصادیق بند یک ماده ۳ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت مصوب ۱۳۷۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی است بنابراین، دادگاه مکلف به تبدیل آن به جزای نقدی {جریمه نقدی} است.

انواع جهات تخفیف مجازات (دلیل مخففه)

در این بخش از مقاله به بیان انواع جهات تخفیف مجازات (دلیل مخففه) ، که وکیل مجاز به درخواست تخفیف مجازات موکل خود می باشد می پردازیم.

  • در صورتکیه مدعی خصوصی و یا شاکی گذشت نماید.
  • وضع خاص متهم و یا سابقه او
  • اقدام و تلاش متهم برای جبران زیان ناشی از جرم و دریافت تخفیف.
  • در صورتیکه متهم خود را قبل از تعقیب پلیس معرفی کند و یا در مرحله تحقیق اقراری کند که در کشف جرم موثر باشد.
  •  راهنمایی بازپرس پرونده در خصوص شناختن شرکاء و معاونان جرم و یا کشف اشیایی که از جرم تحصیل شده است.
  • بررسی شرایطی که متهم تحت تأثیر آنها مرتکب جرم شده است به عنوان مثال وجود انگیزه شرافتمندانه در ارتکاب جرم  و یا رفتار و گفتار تحریک آمیز مجنی علیه ( مجرم ).

متهم و وکیل پرونده می توانند در صورت وجود داشتن هر یک از دلایل مخففه، درخواست تخفیف مجازات نماید.

دیدگاهتان را بنویسید