معرفی وکیل ارث در تهران + شرح کامل ارث یا مال و اموال

به بیان ساده می توان گفت، مال و اموال (دارایی ها) شخص متوفی که بطور قانونی به نزدیکان وی واگذار می شود، ارث می گویند، به عبارت دیگر اِرث  به معنای مال یا حقی است که با مرگ یا حکم به موت صاحب آن به وارثان او منتقل می‌شود. اگر در وصیت نامه متوفی شک و شبه ای باشد و یا وراث بر سر تقسیم ارث و مال اموال توافق نداشته باشند شما نیاز به یک وکیل ارث دارید، و حتی اگر هیچ کدام از مشکلات فوق را نداشتید جهت پیگیری کارهای قانونی ارث و میراث، حتم نیاز به یک وکیل خوب ارث خواهید داشت. در این مطلب ما به معرفی بهترین وکیل ارث در تهران و بیان معنا و مفهوم ارث و میراث می پردازیم.

شماره وکیل ارث در تهران : 

                   09120336862

                   09151186862    

معرفی بهترین وکیل ارث در تهران

علی ابراهیمی مهر، وکیل پایه یک دادگستری متخصص در امور حقوقی ارث و میراث، آماده ارائه بهترین راهکار موکل خود می باشد شما با وکیل ارث در تهران می توانید از حق و حقوق خود دفاع کنید و به نتیجه دلخواه و رضایت بخشی دست پیدا نمایید. جهت هماهنگی و دریافت وقت مشاوره با شماره فوق تماس حاصل فرمایید.

ارث یا مال و اموال چیست چگونه بدست می‌آید؟

اِرث  به معنای مال یا حقی است که با مرگ یا حکم به موت صاحب آن به وارثان او منتقل می‌شود. وارثان پس از ادای حقوق و دیون متوفّی، طبق طبقات ارث سهم الارث‌، مالک سهم الارث خود می‌شوند. در قانون به ارث ماتَرَک هم گفته می‌شود، یعنی آن‌چه از متوفا به جامانده.

وارث کیست؟

وارثان یا با متوفا ارتباط نَسَبی دارند یا سببی. ازدواج دائم مصداق ارتباط سببی در جامعه‌ی امروز می باشد.

وارثان نسبی به سه طبقه اصلی تقسیم می‌شوند و به طور کلی اگر در طبقه بالاتر وارثی نباشد، آن وقت طبقات پایین‌تر ارث می‌برد ؛ هر یک از این طبقات نیز مسائل و درجه‌بندی‌های خاص خود را دارند. این طبقه‌ها از این قرار است:

  • طبقه اول: پدر، مادر، فرزند، نوه (در صورت نبودن و فوت فرزند).
  • طبقه دوم: پدر بزرگ و مادربزرگ پدری و مادری و هرچه بالاتر برود، برادر و خواهر (پدری) یا (مادری) یا (پدری و مادری) و فرزندان آنان در صورت فوتشان.
  • طبقه سوم: عمو، عمه، دایی و خاله و فرزندان ایشان در صورت نبودنشان؛ در صورت نبودن موارد پیشین، عمو،‌ عمه، دایی و خاله پدرِ میت‌ ارث می‌برند.

گواهی انحصار وراثت با کمک وکیل ارث در تهران

هیچ کس حق تصرف در مال و اموال متوفی را ندارد تا زمانیکه هزینه‌های کفن و دفن و بدهی‌ها و دیونش پرداخت شود، پس از آن اگر چیزی باقیماند، بین وراث بطور قانونی تقسیم خواهد شد. جهت تقسیم اموال متوفی، حتما باید وراث قانونی وی مشخص شوند به تعیین دقیق وراث انحصار وراثت گفته می‌شود.

نحوه دریافت گواهی انحصار وراثت به این صورت است که، یکی از وراث به مرج قضایی که در حال حاضر شورای حل اختلاف محل می باشد مراجعه کرده و فرم «انحصار وراثت» را دريافت می نماید و سپس اسامی و مشخصات تمامی وراث را داخل فرم یادداشت کرده و همچنین نسبت وراث را با متوفی با ارائه مدارک و مستندات (اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه)، ذکر می کنند و همراه دو شاهد كه متقاضيان ارث را مي‌شناسند، به يكي از دفاتر اسناد رسمي برده تا آنها با گواهي امضا، وراث را تأييد نمايند.

پس از دریافت فرم انحصار وراثت، باید یکی از متقاضيان ارث باید جهت دریافت گواهي «ماليات بر ارث»، لیستی از تمامی دارایی های منقول و غیر منقول مرحوم را به اداره دارایی ارائه دهد. براساس ماده 20 قانون آئين دادرسي در امور مدني، فرد متقاضي همراه مدارك از جمله گواهي فوت متوفي، فرم انحصار وراثت، گواهي ماليات بر ارث، شناسنامه و كارت ملي (اصل و كپي) متقاضيان دريافت ارث و استشهاديه شهود كه به تأييد يكي از دفاتر اسناد رسمي رسيده باشد، به دادگاه محل سكونت‌شان مراجعه كرده و درخواست صدور گواهي انحصار وراثت را در دادخواستي نوشته و به قاضي ارائه مي‌دهد.

سپس از ارائه اسناد و مدارک و بررسی آنها، قاضی پرونده دستور چاپ يك نوبت آگهي در يكي از روزنامه‌هاي كشور را با هزينه فرد متقاضي صادر مي‌كند. این کار صرفا برای تعیین بازه زمانی (30 روزه) هت یافتن مدعی و معترض در خصوص این پرونده می باشد به عبارتی اگر کسی نسبت به پرونده آگهی شد ادعا و اعتراضی دارد باید به دادگاه مراجعه كند تا حقي از كسي ضايع نشود و پس از اين مدت اگر كسي ادعايي نداشت، قاضي به استناد دلايل و مستندات پرونده، با صدور گواهي انحصار وراثت، سهم‌الارث وراث را براساس نسبت آنها با متوفي صادر خواهد كرد.

در صورتیکه شخصی نسبت به صدور گواهی انحصار وراثت به حکم قاضی اعتراض داشته باشد، آن پرونده به دادگاه تجدید نظر جهت رسيدگي به ادعاي آن فرد ارجاع داده می شود. شما می توانید برای مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری در تهران و رسیدگی به پرونده های ارث و میراث در تهران می توانید با شماره های ما (وکیل ارث در تهران) تماس حاصل نمایید.

معرفی بهترین وکیل ارث در تهران
معرفی بهترین وکیل ارث در تهران

 

تقسیم ماترک و فروش آن

اگر اموال به جا مانده از متوفی قابل تقسیم باشد، سهم هریک از وارثان مطابق قانون تعیین و به آن‌ها تعلق می‌گیرد و اگر مالی غیر قابل تقسیم به جا ماند، دادگاه مطابق مقررات دستور فروش آن را داده و مبلغ به دست آمده را بین وراث تقسیم می‌کند. چنانچه به وکیل ارث در تهران ( 09120336862) نیاز دارید با ما تماس حاصل فرمایید.

مهر و موم ترکه

مهرو‌موم ترکه عبارت است از اقدامی که توسط مراجع قضایی صورت می‌گیرد تا ورثه از هرگونه استفاده و دخل‌و‌تصرف در ترکه ممنوع شوند و این امر به‌منظور حفظ و نگهداری از ترکه انجام می‌گیرد. مهر و موم ترکه صرفاً با درخواست هریک از ورثه متوفی یا نماینده قانونی آنان، موصی‌له در صورتی که وصیت به جزء مشاع شده باشد، طلبکار متوفی و وصی انجام می‌گیرد و همین افراد نیز حق رفع مهر و موم ترکه را دارند.

درخواست رفع مهر و موم ترکه نیز به دو صورت بدون تنظیم ریز ترکه یا با درخواست تنظیم ریز ترکه صورت می‌گیرد. مهر و موم ترکه به‌معنای نگهداری و نیز جلوگیری از استفاده یا حیف‌و‌میل آن توسط ورثه دیگر یا اشخاص ثالث است.

مرجع صالح برای رسیدگی به امور راجع به ترکه، دادگاه بخشی است که آخرین اقامتگاه متوفی در ایران در حوزه آن دادگاه بوده و اگر متوفی در ایران اقامتگاه نداشته باشد، دادگاه آخرین محل سکونت متوفی صالح به رسیدگی است همچنین اگر متوفی در ایران ساکن هم نبوده باشد، دادگاهی که اموال غیرمنقول متوفی در حوزه آن واقع شده، صالح است و اگر اموال غیرمنقول نیز در حوزه‌های متعدد واقع باشند، دادگاهی که که قبل از همه اقدام کرده، صالح است.

محرومیت از ارث

در نظام حقوقی ایران، محرومیت از ارث فاقد اعتبار قانونی است. طبق ماده ۸۳۷ قانون مدنی، شخص به موجب وصیت نمی‌تواند ورثه خود را از ارث محروم کند و ماده۸۴۳ نیز به متوفی فقط امکان وصیت در مورد یک‌ سوم از مالش را داده‌است. به محض فوت ،متوفی دیگر امکان انجام هیچ‌ گونه اقدام حقوقی را ندارد و تشخیص وارث بودن یا نبودن افراد به عهده قانون است. قوانین ارث ( وکیل خوب ارث در تهران ) در زمره قواعد آمره هستند و اراده شخص تاثیری در تحقق سهم‌الارث وراث ندارد. البته هرکسی در زمان حیات خود می‌تواند درباره اموالش تصمیم بگیرد و همه یا بخشی از آن را به دیگری منتقل کند اما تقسیم ارث پس از فوت، تابع موازین قانونی مشخصی است که محرومیت از ارث در آن وجاهت قانونی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید