صدور قرار تعلیق اجرای مجازات چه شرایطی دارد؟

صدور قرار تعلیق اجرای مجازات چه شرایطی دارد؟

بطور خلاصه می توان گفت منظور از تعلیق مجازات، به تعویق افتادن مجازات به منظور فرصت دادن به متهم برای بازگشت به زندگی عادی بدون خلاف می باشد. این حکم برای ایجاد فرصتی دوباره برای متهم در نظر گرفته شده تا در محیط زندان قرار نگیرد. در ادامه این مطلب از سایت وکیل تهران به شرح کامل صدور قرار تعلیق اجرای مجازات و شرایط کامل آن می پردازیم.

صدور قرار تعلیق اجرای مجازات یعنی چه؟

قرار تعلیق اجرای حکم، با هدف جبران و بازگشت مجرم به دامن خانواد و جامعه صادر می شود. یعنی در شرایطی که قاضی صلاح بداند فرصتی 1 الی 5 ساله به مجرم می دهد تا بدون اینکه وارد محیط زندان شود و با مجرمان و تبهکاران حرفه ای در ارتباط قرار بگیرد و به زندگی عادی خود بازگردد و آن را بهبود بخشد قرار تعلیق به دو نوع تعلیق مراقبتی و ساده تقسیم می شود. از این رو حکم تعلیق اجرای حکم، برای افرادی که سابقه حبس و زندان را داشته باشند بی معنی می باشد.

صدور قرار تعلیق اجرای حکم به معنای بخشش و برائت کامل مجرم نیست، بلکه مجرم با این حکم فقط از جنبه‌ی وجهه‌ی عمومی مجازات رهایی می‌یابد و جنبه‌ی خصوصی مجازات فقط در صورت گذشتِ شاکی خصوصی زایل می‌شود وگرنه همچنان ادامه می‌یابد.

اگر مجرمی، اجرای مجازاتش به دستور دادگاه به تعویق بی افتد و برای وی قرار تعلیق مجازات صادر شود، مجددا مرتکب جرم شود، دادگاه یا به مدت تعلیق او یک تا دو سال اضافه می‌کند یا قرار تعلیق را لغو می‌کند.

مطابق ماده 42 قانون مجازات اسلامی تعویق مراقبتی همراه با تدابیر زیر است:

الف) حضور به موقع در زمان و مکان تعیین شده توسط مقام قضایی یا مددکار اجتماعی ناظر ،

ب) ارائه اطلاعات و اسناد و مدارک تسهیل کننده نظارت بر اجرای تعهدات محکوم برای مددکار اجتماعی،

پ) اعلام هرگونه تغییر شغل اقامتگاه جابجایی در مدت کمتر از ۱۵ روز و ارائه گزارشی از آن به مددکار

ت) کسب اجازه از مقام قضایی به منظور مسافرت به خارج از کشور.

تبصره: تدابیر یاد شده می‌تواند از سوی دادگاه همراه با برخی تدابیر معاضدتی از قبیل معرفی مرتکب به نهادهای حمایتی باشد.

چنانچه برای پرونده حقوقی و یا کیفری خود نیاز به وکیل متخصص دارید، ما وکلای حرفه ای وکیل تهران را به شما معرفی می کنیم. تیم با تجربه وکیل تهران با مدیریت علی ابراهیمی مهر بهترین راهکار را در خصوص پرونده به موکل خود ارائه می نمایند. شما می توانید برای مشاوره تلفنی و تنظیم وقت ملاقات با شماره 09120336862 تماس حاصل فرمایید.

مرجع صدور قرار تعلیق اجرای مجازات چیست؟

مرجع صدور قرار تعلیق اجرای مجازات، دادستان و قاضی اجرای احکام می باشند. آنها مجازند پس از اجرای یک سوم مجازات، تقاضای تعلیق اجرای مجازات را از دادگاه صادر کننده‌ی حکم داشته باشند. ممکن است دادگاه با این تقاضا موافقت و یا مخالفت کند.

درخواست افزایش مدت تعلیق یا لغو قرار تعلیق نیز تنها توسط دادستان و قاضی اجرای مجازات انجام می شود.

محکوم و یا مجرم نیز در صورت دارا بودن شرایط قانونی می تواند پس از تحمل یک سوم مجازات، از دادستان یا قاضی اجرای احکام کیفری، برای مجازاتِ خویش تقاضای تعلیق کند.

تعلیق اجرای مجازات چه شرایطی دارد؟

الف. محکومیت‌های تعزیری: اولین شرط تعلیق اجرای مجازات در قانون مجازات اسلامی، تعزیری بودن محکومیت مجرم است. در مجازاتِ حدی تعلیق مجازات وجود ندارد، زیرا حد پس از اثبات باید اجرا شود. در جرایم تعزیریِ درجه سه تا هشت می‌توان مجازات را معلق کرد.

ب. شرط دیگر تعلیق اجرای مجازات، فقدان سابقه محکومیت قطعی به مجازات‌های ذیل شامل محکومیت قطعی به حد؛ محکومیت قطعی به نقص یا قطع عضو؛ محکومیت قطعی به مجازات حبس به بیش از یک‌سال در جرایم عمدی و محکومیت قطعی به جزای نقدی به بیشتر از دو میلیون ریال و سابقه محکومیت قطعی دوبار یا بیشتر به علت جرم‌های عمدی با هر میزان مجازات است.

قابل ذکر است که جرایمی نظیر سرقت مسلحانه یا مقرون به آزار، جرایم اقتصادی با موضوع جرم بیش از یکصد میلیون ریال، آدم‌ربایی و اسید پاشی، معاونت در قتل عمد و محاربه و افساد فی‌الارض، قاچاق عمده مواد مخدر یا روان‌گردان، مشروبات الکلی و سلاح و مهمات، جرایم علیه عفت عمومی، قاچاق انسان، خرابکاری در تأسیسات آب، برق، گاز، نفت و مخابرات، تشکیل یا اداره مراکز فساد و فحشا، تعزیر بدل از قصاص نفس، جرایم سازمان‌یافته، جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور و ایجاد مزاحمت با چاقو یا هر نوع اسلحه شامل قرار تعلیق اجرای مجازات نمی شوند.

انواع قرار تعلیق

همانطور که در قسمت بالا بدان اشاره کردیم، قرار تعلیق از مجازات به تعلیق ساده و تعلیق مراقبتی تقسیم می شود. در ادامه به شرح هر یک از آنها می پردازیم.

  • تعلیق ساده

مجرم در قرار تعلیق ساده، از مجازات بدون قید و شرط معاف شده و اگر در این مدت معین جرم جدیدی مرتکب نشود از تحمل مجازات کاملا معاف می‌شود. در غیر این صورت، باید مجازات مورد حکم اجرا شود.

  • تعلیق مراقبتی

منظور از قرار تعلیق مراقبتی این است که مجرم علاوه بر اینکه به مدت مشخصی از زمان و بی‌هیچ قید و شرطی از مجازاتِ جرم خود معاف می‌شود، موظف به رعایت الزاماتی است که دادگاه مشخص کرده است. و چنانچه الزامات و دستورات دادگاه را رعایت کرده باشد از مجازات معاف شده و در غیر این صورت مجازات خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید