وکیل جرایم پزشکی تهران-09120336862

وکیل جرایم پزشکی تهران

قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی مصوب ۱۳۶۷/۱۲/۲۳ مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین موادی از قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۰ به جرایم پزشکی تخصیص داده شده است. به عبارتی چنانچه پزشکان و جراحان و همچنین متصدیان امور پزشکی در ارائه خدمات پزشکی به بیماران سهل انگاری و بی مبالاتی کنند که باعث مرگ آسیب جسمی و مرگ بیمار شود با استناد به ماده 59 قانون مجازات اسلامی و همچنین تبصره 3 ماده 295 جرم پزشکی رخ داده و در حکم شبه عمد قرار میگیرد. ما در این مقاله به معرفی وکیل جرایم پزشکی در تهران و نحوه طرح شکایت در این زمینه می پردازیم.

معرفی وکیل جرائم پزشکی در تهران

گاهی ممکن است پزشکان، جراحان و همچنین متصدیان امور پزشکی به دلیل سهل انگارای و بی مبالاتی دچار آسیب جسمی و یا حتی مرگ بیمار شوند که در چنین شرایطی قانون حق شکایت برای خانواده بیمار در نظر گرفته است. بدیهی است که اینگونه پرونده های به دلیل پیچیدگی باید توسط وکیل حرفه ای بررسی و دفاع شود تا بهترین نتیجه حاصل شود.

ما وکلای حرفه ای موسسه حقوقی وکیل تهران را به عنوان بهترین وکیل جرائم پزشکی در تهران  به شما معرفی می نماییم. این تیم تخصصی، تجربه و سابقه درخشانی در خصوص دفاع پرونده های جرایم پزشکی در تهران دارند. برای دریافت مشاوره تلفنی و همچنین تنظیم وقت ملاقات به شماره 09120336862 تماس حاصل فرمایید.

چگونه از شکایت متخلف شکایت کنیم؟

بیمار و یا خانواده وی می توانند به دو روش از پزشک متخلف شکایت کنند :

  • شکایت انتظامی:

شکایت انتظامی از طریق سازمان نظام پزشکی صورت می پذیرد که در نهایت موجب توبیخ شفاهی یا کتبی و یا حتی محرومیت از طبابت منجر می گردد.

  • شکایت جهت مطالبه دیه یا میزان خسارت: 

شکایت جهت مطالبه دیه یا میزان خسارت نیز در دادسرا یا شوراهای حل اختلاف مطرح می گردد. البته این نوع شکایت از طریق سازمان نظام پزشکی نیز قابل پیگیری می باشد.

چنانچه به وکیل دیه در تهران نیاز دارید با شماره 09120336862 تماس حاصل فرمایید.

مرجع ذیصلح رسیدگی به پرونده جرائم پزشکی 

مطابق با قانون، مرجع رسیدگی به تخلفات پزشکی، سازمان نظام پزشکی می باشد. اما در شرایطی که اشتباه پزشک موجب آسیب جسمی و یا فوت بیمار می شود، مرجع ذیصلاح برای بررسی قصور پزشکی و رسیدگی به آن، دادسراهای عمومی و انقلاب می باشد.

اما در تهران در دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی رسیدگی می‌شود و برای امر کارشناسی موضوع به کمیسیون تخصصی سازمان پزشکی قانونی ارجاع می‌شود. در ادامه به شرح مراجع ذیصلاح برای رسیدگی به جرائم پزشکی به تفکیک نوع جرم می پردازیم.

  • دادگاه های عمومی:

به طور کلی هر عملی که در قوانین مدنی یا جزایی کشور قابلیت پیگیری داشته باشد در صلاحیت این دادگاه ها می باشد که می توان متناسب با عمل انجام گرفته پزشک در دادگاه حقوقی یا دادسرا پیگیری های لازم را انجام داد.

  • دادگاه انقلاب:

مطابق قانون اصلاحی ماده ۳ مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوراکی مصوب ۲۹/۱/۷۴ برخی موارد را می توان از طریق دادگاه انقلاب پیگیری نمود که شامل موارد زیر است:

  1. دخالت در امور پزشکی و دارویی
  2. خودداری از ارائه خدمات پزشکی
  3. واگذاری و اداره موسسه پزشکی به غیر بدون مجوز و موارد مطرح در این ماده قانون ، قابلیت پیگیری از طریق این دادگاه را فراهم می آورد.
  • سازمان نظام پزشکی:  

بر اساس آئین نامه رسیدگی دادسراها و هیات های انتظامی سازمان نظام پزشکی مصوب ۱۳۸۴، سازمان نظام پزشکی به شکایت ناشی از تخلفات حرفه ای شاغلین پزشکی رسیدگی می نماید.

  • سازمان تعزیرات حکومتی:

مطابق قانون تعزیرات حکومتی در امور بهداشتی و درمانی مصوب 67/12/23 برخی موارد را نیز می توان از طریق این سازمان پیگیری نمود که مهمترین آنها به شرح ذیل است:

  1. ایجاد موسسه پزشکی غیر مجاز توسط افراد فاقدصلاحیت
  2. ایجاد موسسه پزشکی توسط شخص فاقد پروانه
  3. خودداری بیمارستان ها از ارائه خدمات
  4. و موارد دیگر ذکر شده در قانون مصوب
  • شورای حل اختلاف (ویژه امور بهداشت)

پس از تشکیل شوراهای حل اختلاف ویژه امور پزشکی در برخی استان ها شوراهای حل اختلاف ویژه نیز می توانند درحوزه جرایم پزشکی ورود کنند البته در صورتیکه مبلغ خسارت و یا دیه پیش بینی شده در اثر قصور پزشکی کمتر از ۵ میلیون تومان باشد و یا هر دوطرف موافق ارجاع پرونده به شورای حل اختلاف باشند. در بیشتر مواقع تخلفاتی مانند گرفتن زیرمیزی برای انتقال بیمار یا جعل عنوان یا دریافت دستمزد نامتعارف و … در شوراهای ویزه حل اختلاف رسیدگی می شوند.

  • دادسرای جرایم پزشکی

یکی دیگر از مراجع رسیدگی به تخلفات پزشکی دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی است.

انواع جرائم پزشکی

  •  سقط جنین
  • افشای اسرار بیماران
  • صدور گواهی نامه خلاف واقع
  • دخالت غیر مجاز در امور پزشکی
  • اغفال بیماران
  • خودداری از کمک به مصدومین

طبق آیین نامه انتظامی سازمان نظام پزشکی افشای اطلاعات بیمار توسط پزشک، جرم می باشد و پزشک تنها زمانی مجاز به ارائه اطلاعات بیمار می باشد که قانون از پزشک، اطلاعات بیمار را درخواست کند. موسسه حقوقی وکیل تهران، بهترین وکیل برای رسیدگی به جرایم پزشکی در تهران می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید