ثبت علامت تجاری بین المللی WIPO قرارداد مادرید

ثبت علامت تجاری بین المللی WIPO قرارداد مادرید

هر کسب و کاری با ثبت نماد تجاری، می تواند محصول خود را از سایر محصولات مشابه متمایز کند و همچنین با این کار احتمال سوء استفاده های احتمالی از نام تجاری، محصول و خدمات شما را بسیار کاهش می دهد. پیش از این مطلبی در خصوص ثبت شرکت و علامت تجاری در ایران منتشر نمودیم اما اکنون در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی جامع و کاملی را در خصوص نحوه ثبت علامت تجاری بین المللی و انجام اینکار توسط وکیل ثبت علامت تجاری بین المللی را با شما به اشتراک بگذاریم. در ادامه این مطلب موارد زیر را مطالعه خواهید کرد :

  • نحوه ثبت علامت تجاری توسط وکیل
  • شرایط لازم برای ثبت علامت تجاری تحت موافقتنامه مادرید
  • فواید ثبت علامت تجاری بین المللی
  • هزینه های ثبت بین المللی علامت تجاری
  • علائم تجاری بین المللی باید چه ویژگی داشته باشد؟
  • نحوه ثبت علامت تجاری بین المللی
  • نحوه حمایت از علائم تجاری بین المللی

وکیل ثبت علامت تجاری بین المللی

کسب و کار های بین المللی باید جهت دریافت مجوز فعالیت مستلزم ثبت علامت تجاری بین المللی می باشند. تعدادی از كشورهای عضو كنوانسیون پاریس، اتحادیه بین المللی را جهت حمایت از مالكیت صنعتی، تسهیل روند ثبت بین المللی و تحصیل حقوق ناشی از آن انتخاب نمودند و در آن سیستم مادرید را بعنوان دستورالعمل ثبت بین المللی علائم تجارتی تصویب نمودند که به آن قرارداد مادرید WIPO می گویند.

همانطور که در ابتدای مقاله بدان اشاره کردیم، علامت تجاری بین المللی، مشخصه ای است که محصول و یا خدمات یک شخص حقیقی و حقوقی را از سایر محصولات و خدمات مشابه، متمایز می کند. از سوی دیگر این علامت، به مصرف کنندگان این امکان را می دهد که کالای مورد نظر خود را بسته به نوع کیفیت و … انتخاب و خریداری نماید.

برخی ثبت علامت تجاری را به دلیل مراحلی نسبتا پیچیده ای که دارد، به وکیل می سپارند و بدیهی است که با ارائه مدارک به وکیل پایه یک دادگستری، انجام این امور بسیار ساد و راحت خواهد شد. ما وکلای حرفه ای و با تجربه موسسه حقوقی وکیل تهران را به عنوان بهترین وکیل ثبت علامت تجاری بین المللی به شما معرفی می نماییم. گروه تخصصی وکیل تهران با مدیریت علی ابراهیمی مهر (وکیل پایه یک دادگستری) بهترین راهکار را در خصوص ثبت شرکت و علامت تجاری ارائه خواهند داد. جهت مشاوره تلفنی و هماهنگی برای مشاوره حضوری با وکیل ثبت علامت تجاری بین المللی، با شماره 09120336862 تماس حاصل فرمایید. در ادامه این مطلب مدارک لازم و مراحل ثبت علامت تجاری بین المللی توسط وکیل را مشاهده می نمایید.

سیستم مادرید شامل دو معاهده زیر میباشد:

  1. موافقتنامه مادرید مورخ 1891 و پروتكل مرتبط با آن مصوب 1989 و همچنین آئیننامه مشترك می باشد. سیستم مادرید درحال حاضر دارای 91 عضو متشكل از كشورها و دفاتر منطقه ای میباشد.
  2. درخواست ثبت بین المللی صرفا از طریق دفاتر مالكیت صنعتی كشورهای عضو سیستم مادرید امكان پذیر بوده و منوط به ثبت در كشور مبداء می باشد.

مدارک لازم برای ثبت علامت تجاری توسط وکیل

  • علامت مورد نظر متقاضی داخل ایران به ثبت رسیده باشد. (در صورت عدم ثبت علامت میتوانید به قسمت ثبت برند، لوگو و نام تجاری مراجعه کنید.)
  • ارائه کارت بازرگانی

پس از آماده کردن مدارک فوق، جهت اطلاع از مراحل ثبت علامت تجاری بین المللی توسط وکیل، با موسسه حقوقی وکیل تهران تماس حاصل فرمایید.

یک نمونه گواهینامه بین المللی ثبت علامت تجاری

یک نمونه گواهینامه بین المللی ثبت علامت تجاری
یک نمونه گواهینامه بین المللی ثبت علامت تجاری

شرایط لازم برای ثبت علامت تجاری تحت موافقتنامه مادرید

  • مشاوره با وکیل و کارشناس امور ثبتی جهت عقد قرارداد و استعلام هزینه
  • ارائه مدارک لازم به کارشناس
  • تکمیل فرآیند ثبت نام
  • ارسال فرم های تکمیل شده به کشورهای مورد نظر متقاضی
  • دریافت تاییدیه از کشور های مورد نظر
  • ارسال فرم برای ثبت نهایی علامت تجاری
  • ارائه گواهینامه بین المللی

نحوه ثبت علامت تجاری بین المللی

قبل از هر کاری ابتدا باید در علامت تجاری منتخب به ثبت کشور مبدا که برای ما ایران می باشد، برسد. یعنی قدم اول برای ثبت علامت تجاری بین المللی، ثبت علامت تجاری شما در ایران ( اداره مالکیت صنعتی) می باشد.

علامت تجاری منتخب شما باشد خاص و متمایز باشد، به عبارتی نباید کپی و یا مشابه سایر علائم ثبت شده باشد. یک علامت تجاری نباید باعث گمراهی و یا فریب مصرف کننده گردیده و یا باعث از بین رفتن نظم عمومی یا خلاف اخلاق حسنه گردد.

حقوق اعطایی به همه علائم تجاری با هم برابر نبوده و این موضوع از طریق بررسی های انجام شده توسط اداره علائم تجاری و یا در نتیجه ادعای اشخاص ثالث به حقوق مشابه تعیین می گردد.

فواید ثبت علامت تجاری بین المللی

دارندگان علامت تجاری بین المللی از حقوق و حمایت هایی قانونی برخوردارند. دارنده این علامت علاوه بر اینکه می تواند خدمت و یا محصول خود را از موراد مشابه متمایز و جدا نماید، مجاز است در ازای دریافت مبلغی شخص حقیقی و یا حقوقی دیگر را مجاز به استفاده از این علامت تجاری نماید. یعنی مالک علامت تجاری می تواند حق استفاده از آن علامت را در اختیار دیگری قرار دهد.

مدت زمان حمایت از علامت تجاری، 10 سال مشخص شده چنانچه این زمان به پایان رسد، دارنده آن می تواند با پرداخت هزینه ای آن را مجددا تمدید نماید.

ثبت علامت تجاری علاوه بر مزایای ذکر شده، مانع از جعل علامت و ارائه خدمات و یا کالای مشابه بدون کیفیت می شود. دادگاه از علائم تجاری حمایت می کند.

حمایت های به عمل آمده از دارندگان علائم تجاری بین المللی، بستری مناسب را برای افرادی که دارای تجربه و مهارت می باشند، فراهم می سازد و تجارت بین المللی را برای آنها ساده کرده و این علامت اعتماد مصرف کننده را نیز جلب می نماید.

هزینه های ثبت بین المللی علامت تجاری 

  • هزینه ثبت اظهارنامه بین المللی طبق مقررات برای برای اشخاص حقوقی 400000 ریال و اشخاص حقیقی 200000 ریال می باشد که همزمان با درخواست ثبت بین المللی به حساب مربوطه واریز خواهد شد.
  • به منظور محاسبه هزینه ثبت بین المللی به آدرس اینترنتی www.wipo.int مراجعه و کشور های مورد نظر را انتخاب
  • نمایید. هزینه نمایش داده شده به فرانک سوئیس بوده و بعد از بررسی و تائید فرم اظهارنامه ثبت بین المللی توسط اداره ثبت علائم تجاری از متقاضی درخواست خواهد شد تا هزینه مزبور را به حساب wipo واریز نماید.

نکته : چنانچه علاوت تجاری درخواستی رد شود، هزینه پرداخت شده بازگردانده نخواهد شذ.

علائم تجاری بین المللی باید چه ویژگی داشته باشد؟

بطور کلی علامت تجاری بین المللی می تواند متشکل از یک و یا چند کلمه، حرف و یا عدد و یا تریکیبی از آنها باشد و یا برگرفته ار شکل، اشکال، نماد های صوتی، اشکال سه بعدی، رایحه و یا رنگ و بیانگر کشور مبدا نیز باشد. دو نوع علامت دیگر نیز وجود دارد :

  •  علائم جمعی COLLECTIVE MARKS 

علامت تجاری جمعی یا علامت جمعی یک علامت تجاری متعلق به یک سازمان (مانند یک انجمن) است که توسط اعضای آن برای شناسایی خود با سطح کیفیت یا دقت، منشاء جغرافیایی یا سایر ویژگی های تعیین شده توسط سازمان استفاده می شود.

  • علائم تائیدی CERTIFICATION MARKS

علامت تاکیدی، بر روی یک محصول تجاری نشان دهنده وجود یک استاندارد یا مقررات محصول پذیرفته شده و ادعایی است که سازنده مطابقت با آن استانداردها یا مقررات را تأیید کرده است. مشخصات، روش های آزمایش و دفعات آزمایش توسط سازمان استاندارد منتشر می شود. و به کسانی ارائه می شود که بتواند تائید کند که محصول تولیدی او از طریق روشی تولیدشده است که استانداردهای تعین شده را رعایت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید