اجازه ازدواج مجدد محضری از دادگاه و همسر اول

اجازه ازدواج مجدد محضری از دادگاه و همسر اول

از نظر قانون مرد نمي‌تواند با داشتن زن، همسر دومی اختيار نماید مگر اينكه دادگاه با استناد به دلایلی، اجازه ازدواج دوم را صادر نماید در غیر این صورت مجازات خواهد شد. در این مطلب به مجازات ازدواج مجدد بدون اجازه همسر یا حکم دادگاه، نحوه کسب اجازه ازدواج مجدد از دادگاه و نحوه کسب اجازه ازدواج مجدد از همسر اول می پردازیم. در انتهای مقاله نیز می توانید نمونه نمونه دادخواست برای اجازه ازدواج مجدد زوج را مشاهده نمایید. چنانچه برای انجام این کار نیاز به وکیل متخصص و یا وکیل طلاق توافقی فوری در تهران دارید، می توانید با تیم حرفه ای و کارکشته موسسه حقوقی وکیل تهران تماس حاصل فرمایید.

شماره وکیل برای اجازه ازدواج مجدد از دادگاه :  09120336862

اجازه ازدواج مجدد محضری از دادگاه

در مورد اجازه ازدواج مجدد از نظر قانون مرد نمي‌تواند با داشتن زن، همسر دومی اختيار نماید مگر اينكه دادگاه با استناد به دلایلی، اجازه ازدواج دوم را صادر نماید. صدور مجوز ازدواج مجدد از سوي دادگاه در صورتی امکانپذیر می باشد که شرایط زیر واضح باشد :

  • در صورتی که همسر اول مرد رضايت به ازدواج شوهرش داشته باشد.
  • در صورتی که زن از ايفاي وظايف زناشويي خود در مقابل مرد امتناع و خودداري نموده و زندگي زناشویی مشترک خانوادگي را ترك كند.

نحوه تنظیم دادخواست اجازه ازدواج مجدد

مرد به منظور دریافت اجازه ازدواج دوم از دادگاه باید دادخواستي به طرفيت همسر اول خود تنظيم نماید و در آنها دلایل این موضوع را بیان کند. دادگاه در زمان رسیدگی، يك نسخه از دادخواست را براي همسر اول ارسال مي‌كند تا وی را از این موضوع مطلع سازد و اگر سند و مدرکی برای رد دلایل ذکر شده از سوی همسرش دارد را بیان کند. بعد از آن دادگاه تحقیقات و اقدامات لازم را در خصوص اثبات دلایل مرد و دفاعیات همسر اولش انجام داده و در صورت صحت دلایل ، اجازه ازدواج مجدد مرد را صادر می نماید.

دلایل مخالفت دادگاه در خصوص اجازه ازدواج مجدد

دادگاه می تواند در شرایطی که مرد از وضعیت مالی خوبی برخوردار نباشد و توان مالی برای اداره زندگی مشترک را نداشته باشد و اگر زن نيز حاضر به تمكين و ايفاي وظايف زناشويي باشد، با درخواست مرد برای اجازه ازدواج  مخالفت می کنند و اجازه ازدواج مجدد وی را صادر نمی کند.

مجازات ازدواج مجدد بدون اجازه همسر یا حکم دادگاه

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، ازدواج مجدد مرد مستلزم داشتن مدارک قانونی همچون حکم دادگاه و اجازه همسر اول می باشد و دفاتر رسمی ازدواج نیز بدون ارائه چنین مدارکی از سوی مرد، حق جاری کردن خطبه عقد را ندارند و همچنین اگر مردی بدون داشتن این مدارک، ازدواج کند، طبق ماده 49 قانون حمایت از خانواده، مرد محکوم به حبس، شلاق و یا پرداخت جریمه نقدی خواهد شد.

نمونه دادخواست برای اجازه ازدواج مجدد زوج

خواهان : زوج

خوانده :  زوجه – مجهول المکان

وکیل یا نماینده قانونی : مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری

خواسته یا موضوع و بهای آن : تقاضای صدور اجازه ازدواج مجدد زوج

دلایل و منضمات دادخواست (مدارک) :

  1. فتوکپی مصدق شناسنامه
  2. فتوکپی مصدق کارت ملی
  3. فتوکپی مصدق رونوشت عقدنامه
  4. وکالتنامه
  5. وکالتنامه رسمی

شرح دادخواست    

ریاست محترم دادگاه

با سلام و تقدیم احترام

به استحضار عالی می رساند؛ موکل آقای ……….. با خانم ……….. در تاریخ 74/03/02 به عقد دائم یکدیگر درآمده اند. خانم ……… در امریکا درخواست طلاق نموده و در تاریخ 24 مه 2010 (89/03/03) طلاق امریکایی می گیرند که فتوکپی مصدق طلاقنامه ضمن دادخواست هست. موکل آقای ……… هم به موجب قوانین ایران دادخواست طلاق نموده اند (کلاسه پرونده ………..) که در جریان هست. با عنایت به مطالب فوق و جدا بودن طرفین از هم آقای ………… تقاضای ازدواج مجدد دارند لذا از آن مقام تقاضای رسیدگی و صدور حکم را تقاضا دارند.

نمونه رای دادگاه برای اجازه ازدواج مجدد

پرونده کلاسه …………            شعبه : 268 دادگاه عمومی مجتمع قضایی خانواده 2 ونک (تهران)        دادنامه شماره ……………

خواهان : آقای …………..با وکالت …………… به نشانی……………….

خوانده :  خانم ………….. به نشانی مجهول المکان

خواسته : اذن در ازدواج

نسبت به دعوی …………… علیه ……………. دایر بر اذن در ازدواج حکم به رد دعوا/بطلان دعوا/بی حقی خواهان صادر شد.

گردشکار: خواهان دادخواستی به خواسته فوق به طرفیت خوانده بالا تقدیم داشته که پس از ارجاع به این شعبه و ثبت به کلاسه فوق و جری تشریفات قانونی در وقت فوق العاده/مقرر دادگاه به تصدی امضاءکننده زیر تشکیل شده است و با توجه به محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح زیر مبادرت به صدور رای می نماید.

رای دادگاه:

در خصوص دادخواست آقای ………. باوکالت …………. به طرفیت ………….. فرزند ………..مجهول المکان به خواسته ازدواج مجدد با عنایت به محتویات پرونده و کپی سند نکاحیه و وجود علقه زوجیت دائم فی ما بین طرفین به سبب عقد نکاح محرز و مسلم می باشد در مورد خواسته با توجه به اینکه وکیل خواهان با حضور در دادگاه دلیل و بینه کافی و موثر که موجب ازدواج مجدد خواهان باشد به دادگاه ارائه نکرده است لذا دادگاه با توجه به مراتب فوق دعوی خواهان را با وکالت وکیل وارد نمی داند. به استناد ماده 1257 قانون مدنی حکم به بطلان دعوی خواهان اعلام می نماید. رای صادره وفق مقررات ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد.

رئیس شعبه 268 دادگاه خانواده تهران

دیدگاهتان را بنویسید