منظور از زمین های ملی شده چیست و چه قوانینی دارد؟

منظور از زمین های ملی شده چیست؟

قطعا تا کنون عبارت “زمین های ملی شده” به گوشتان رسیده است اما شاید خیلی ها معنای اصلی آن را ندانند و از مواد و قوانین وضع شده در خصوص آن بی اطلاع باشند. در این مطلب قصد داریم به زمین های ملی شده و قوانین آن بپردازیم. بطور خلاصه می توان گفت که زمین های ملی شده زمین و اراضی هستند که در اختیار دولت درآمدند و اموال دولتی بشمار می آیند معمولا این زمین ها در خارج از شهر واقع شده و مالک حقیق ندارند و اگر شخص حقیقی با ارائه اسناد و مدارک در خصوص زمین های ملی شده ادعایی داشته باشد با از طریق مراجعه ذیربط ادعای خود را اثبات نماید.

چنانچه با منابع طبیعی و یا سازمان مسکن و شهرسازی تهران بر سر زمین ملی که احیا نموده اید اختلاف دارید و یا دارای سند ملکیت زمین ملی شده می توانید جهت حل مشکل و پیگیری پرونده و دفاع از آن مشاوران وکیل تهران تماس حاصل فرمایید. تیم وکلای علی ابراهیمی مهر تشکیل شده از بهترین وکلای پایه یک دادگستری تهران می باشد که می توانند شما را در امر زمین های ملی شده یاری نمایند. جهت همانگی و دریافت وقت مشاوره با شماره 09120336862 تماس حاصل فرمایید.

زمین های ملی شده یعنی چه؟

زمین هایی که در حال حاضر انسان ها هیچ دخل و تصرفی در آنها نداشتند و همچنان شکل و شمایل طبیعی خود را حفظ نمودند مانند جنگل ها، از تاریخ ۱۳۴۱/۱۰/۲۷ در اختیار دولت و اداره منابع طبیعی در آمد و هر سند مالکیتی پس از این تاریخ هیچ ارزش قانونی نخواهد داشت و اگر شخصی سندی ارائه دهد که تاریخ آن قبل از تاریخ مذکور باشد، بدان رسیدگی می شود. لازم به ذکر است که زمین هایی ملی شده ای که در داخل شهر واقع شده باشد تحت نظر سازمان مسکن و شهرسازی آن شهر می باشد.

نکته : بر اساس مصوبه سال 1341 که بر اساس مصوبه قانون ملی شدن جنگل های کشور بود، سابقه‌ی احیا (کشاورزی) زمین ملاک تشخیص می باشد و سند مالکیت بدون احیا هیچ گونه اعتباری ندارد و بالعکس اگر قبل از تاریخ تصویب قانون ملی شدن جنگل‌ها، زمینی احیا شده باشد در شمار اراضی ملی قرار نمی گیرد.

هنگامیکه زمین به دستور مراجع ذیربط در دست کارشناسی قرار می گیرد تا زمانیکه مراحل قانونی آن طی شود، زمین جز زمین های ملی محسوب شده و سپس مطابق قوانین، آگهی شده و پس از طی شدن مدت مقرر برای فرد ثالث در نظر گرفته می شود.

مواد مربوط به زمین های ملی شده

در ماده یک “قانون ملی شدن جنگلهای کشور” مصوب ۱۳۴۱/۱۰/۲۷ مقرر شد از تاریخ تصویب این قانون، عرصه و اعیانی کلیه جنگل ها و مراتع و بیشه های طبیعی و اراضی جنگلی جزو اموال عمومی محسوب و متعلق به دولت است ولو اینکه قبل از این تاریخ، افراد آن را متصرف شده و سند مالکیت گرفته باشند. در ماده ۲۰ آیین نامه اجرایی این قانون مصوب ۱۳۴۲/۶/۶ کمیسیونی مرکب از رئیس کل کشاورزی استان، سرجنگلدار و بازرس سرجنگلداری جهت رسیدگی به اعتراض سازمان جنگلبانی یا شخص ذینفع نسبت به نظر تشخیصی جنگل دار در مورد منابع ملی مندرج در ماده یک قانون ملی شدن جنگلها معین شد تا با رعایت تعاریف مقرر در این آیین نامه، رسیدگی و نظر خود را اعلام کنند؛ نظر اکثریت این هیئت، قطعی و لازم الاجرا بود.

متعاقباً با تصویب “قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع” مصوب ۱۳۴۶/۵/۲۵ در ماده ۵۶ آن (اصلاحی ۱۳۴۸) تشخیص منابع ملی شده و مستثنیات قانون ملی شدن جنگلها و مراتع، با رعایت تعاریف مذکور در این قانون به وزارت منابع طبیعی داده شد و اشخاص ذینفع اختیار یافتند تا ظرف یک ماه پس از اخطار کتبی یا آگهی آن وزارت که در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار مرکز و یکی از روزنامه های محلی یا هرگونه وسیله معمول دیگر منتشر می‌شود، اعتراض خود را با ذکر دلیل و مستندات به مرجع صادر کننده آگهی یا محل صدور اخطار تسلیم نمایند؛ برای رسیدگی به این اعتراض، کمیسیونی مرکب از فرماندار و رئیس دادگاه شهرستان و سرپرست منابع طبیعی محل یا نمایندگان آنها معین گردید تا اتخاذ تصمیم نماید. تصمیم آن مرجع با اکثریت اعضا قطعی بود و چنانچه نظر به ملی بودن محل داشت بنا به درخواست وزارت مزبور دستور رفع تصرف صادر می کرد و مامورین انتظامی مکلف به اجرای آن دستور بودند.

چگونه متوجه شویم که یک زمین ملی شده است و یا خیر؟ 

با مطالعه این مطلب تا حدودی با معنا و مفهوم “زمین ملی شده” آشنا شدید. حال این سوال مطرح است که چگونه متوجه شویم که یک زمین ملی شده است و یا خیر؟ بواسطه کمیسیون ماده 56 منابع طبیعی ، ملی بودن زمین مورد نظر مشخص خواهد شد. اگر بر اساس این ماده کمیسیون، زمینی جز اراضی ملی باشد حق مالکیت از فرد حقیقی گرفته می شود.

البته می توانید جهت اعلام اعتراض به این رای، به کمیسیون ماده واحده مستقر در اداره منابع طبیعی منطقه مراجعه نمایید و اگر در مرحله اختلاف بماند، محل  اصلح برای رفع اختلاف نهایی دادگستری می باشد! در چنین شرایطی کارشناسان رسمی دادگستری می توانند با معیار هایی قابل قبول، زمین احیا شده را از زمین ملی شده تشخصی دهند. چنانچه در تهران نیاز به وکیل در خصوص پرونده های اراضی ملی شده دارید با وکیل تهران تماس حاصل فرمایید.

معیار های شناسایی زمین های ملی احیا شده 

همانطور که گفته شد روش هایی برای تشخیص زمین های ملی احیا شده وجود دارد که با اثبات احیا و سند ملکیت در اختیار فرد قرار می گیرد. در ادامه به بیان این موارد می پردازیم.

  • زمینی که دارای درخت های تنومند و مسیر آبیاری باشد.
  • زمین هایی که شیبی بی از حد مقعول داشته و دارای قابلیت کشت می باشند.
  • زمین هایی که در زیر مسیر جریان آب قرار دارند.
  • زمین های دارای پوشش گیاهی مرتعی قدیمی دارند.
  • زمین هایی که دارای قطعه بندی یا کرت بندی مشخص باشند.
  • زمین هایی که دارای جوی هستند و یا آثار جویی قدیمی در آن دیده می شود.
  • زمین های دارای پوشش گیاهی مربوط به فعالیت های کشاورزی در سالهای گذشته می باشند.
  • در زمین هایی که پیش کاری یا دستکاری های برای کشاورزی صورت گرفته باشد.
  • زمین هایی که در آن درخت های سالخورده وجود دارد و به نوعی باغ به حساب می آیند.
  • زمین هایی که بخشی از آن دارای خرمنگاه هایی با سن بالا و قدیمی دارند.
  • زمین هایی که نتوان آنها را به لحاظ عرفی و محلی در دسته مراتع قرار داد.
  • زمین هایی که بندسار می باشند و دارای سیستم آبیاری از آب‌های جاری بهاره می باشند.
  • زمین های واقع در محدوده آبی از جمله چشمه، رودخانه، قنات یا چاه می باشند.
  • همانطور که می دانید رنگ زرد در نقشه های هوایی به معنی زمین های زراعی می باشد و اگر زمین در آن محدوده واقع شده باشد زراعی محسوب می شود. البته این مورد نیاز مستلزم نظر کارشناس می باشد.
  • زمین هایی که بخشی از یک مزرعه هستند و یا در اراضی یک روستا واقع شدند.
  • زمین هایی که قبلیت کشت و آبیاری را دارند و همچنین دارای مرزبندی ثبتی یا حداقل عرفی می باشند.
  • زمین هایی که در آن مسیرهای عبوری قدیمی به چشم می خورد و بیانگر آن است که در گذشته از این مسیرها برای رفت و آمدهای زراعی استفاده می شده است.
  • زمین هایی که دارای بنای قدیمی مربوط به زراعت و کشاورزی در آن وجود دارد.
  • زمین‌هایی که در تصویر های هوایی، به وسیله ابزار استریوسکوپ احیاء قدیمی در آن‌ها دیده شود. این همچنین مبتنی بر تشخیص کارشناس صالح می باشد.
  • زمین هایی که وضعیت خاک کنونی آن نشان می دهد که در گذشته بر روی آن کشت صورت گرفته است.
  • زمین ‌هایی که در آن‌ها باغبانی یا فعالیت کشاورزی انجام شده باشد. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که کارهایی که به عنوان پیش نیاز فعالیت‌های کشاورزی و زراعی شناخته می‌شوند، در این جا شامل این ماده می شوند. به این موارد تحجیر گفته می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید