وکیل برای اثبات جعل چک سفید امضا در تهران

جعل چک سفید امضاء به معنای نوشتن مبلغی خارج از قول و قرار طرفین، در چک سفید امضا شخص می باشد، این موضوع می تواند در موارد بسیاری که چک سفید امضاء در معاملات رد و بدل می شود اتفاق بی افتد از این رو حدالمقدور از صدور چک سفید امضاء خود داری نمایید زیرا در چنین شرایطی اثبات این ادعا با خود فرد خواهد بود و اگر اثبات شود، مجازات آن بستگی قاضی پرونده دارد. درادامه این مطلب ضمن معرفی وکیل اثبات جعل چک سفید امضاء به بیان قوانین این جرم نیز می پردازیم.

معرفی وکیل اثبات جعل چک سفید امضاء

مراحا قانونی اثبات جعل چک سفید امضا کمی دشوار و پیچیده می باشد و در مواردی نیاز به کارشناس خط شناسی نیز دارد، از این انتخاب وکیل در بهبود روند پرونده اثبا چک جعل چک سفید امضا می تواند بسیار موثر باشد. چناچه در تهران بزرگ درگیر روند قانونی اثبات جعل چک سفید امضا شدید، با موسسه حقوقی وکیل تهران تماس حاصل فرمایید. گروه مشاوران حقوقی علی ابراهیمی مهر (وکیل چک برگشتی در تهران) از بهترین وکلای پایه یک دادگستری تهران انتخاب شده اند که می توانید با اطمینان خاطر دفاع از انواع پرونده های حقوقی خود را به آنها بسپارید. جهت همانگی زمان مشاوره با شماره 09120336862 تماس حاصل فرمایید.

جعل چک سفید امضا یعنی چه؟

همانطور که در ابتدای مقاله بدان اشاره کردیم، جعل چک سفید امضاء به این معنی است که شخصی در معامله ای چک امضاء شدن بدون مبلغ به طرف مقابل می دهد و سپس بر سر مبلغی با هم به توافق می رسند اما طرفی دیگر که چک سفید امضاء شده در اختیار دارد مبلغی بیشتر از توافق را در چک درج می نماید! که اثبات این ادعا با خود فرد خواهد بود و اگر اثبات شود باید دید چه حکمی برای جعل  چک سفید امضا در دادگاه مقرر خواهد شد.

مجازات جعل چک سفید امضا

در رابطه با جعل چک سفید امضا می توان گفت که امضا طبق ماده ی ۱۳۰۱ قانون مدنی هر گاه امضای فردی در زیر نوشته یا سند و چکی مندرج باشد اما اگر مفاد متن به خط او نباشد این سند مسئولیت مندرجات آن با فرد امضا کننده خواهد بود و اگر وی ادعای جعل مفاد را داشته باشد باید آن را اثبات کند.

در اصل فرد با ارائه چک سفید امضاء به دیگری، با توجه به شناخت و اعتماد شکل گرفته بین طرفین، به او وکالت می دهد تا مبلغ توافق شده را در آن درج نماید و متن چک را تکمیل نماید. و اگر طرف مقابل در تکمیل چک سفید امضاء خلاف توافق عمل کند، به نوعی خیانت در امانت کرده.

در ماده ی ۶۷۳ قانون تعزیرات اسلامی ذکر شده است که هر فردی که از چک سفید امضایی که به وی سپرده شده است سوء استفاده کند و مبلغ آن را تغییر دهد به یک تا سه سال حبس محکوم خواهد گردید و صرف سوء استفاده از چک موضوع جرم علیه وی خواهد بود.

نحوه اثبات جعل چک سفید امضا

در صورت بروز مشکل در زمینه جرم جعل می توانید از مشاوره وکیل کیفری مورد اطمینان خود در موسسه حقوقی وکیل تهران از طریق ارسال فرم درخواست مشاوره یا تماس تلفنی بهره مند شوید.

همانطور که گفته شد در این شرایط، اثبات جعل چک سفید امضاء بر عهده شخصی است که چک را به اصطلاح کشیده و باید با ارائه مدارک موثق و شوهد قابل قبول اثبات کند که در امانتی که به دیگری سپرده خیانت شده است.

طی انجام مراحل قانونی اثبات چک سفید امضاء، ارایی های امضا کننده چک تا اثبات این ادعا چک از درجه اعتبار ساقط می گردد و اگر ادعا اثبات نگرد سندیت چک به حالت اولیه خود برگردانده می شود.

اگر در مواردی فردی به اکراه و اجبار مجبور به امضای سندی سفید امضا گردد این جرم علاوه بر جرم جعل جزء جرائم خاص خواهد بود که به طور جداگانه ای به آن رسیدگی خواهد شد.

حتی در زمانی که برگه یا چک سفید امضا به منظوری غیر از آنچه توافق شده تنظیم گردد باز جرم جعل اتفاق افتاده است و اگر فردی به درخواست دیگری مطلبی خلاف واقع در بالای سفید امضا درج کند خود درج کننده مطلب و استفاده کننده از این نوشته هر دو مرتکب جرم شده اند و طبق قانون مورد مجازات و پیگرد قرار خواهند گرفت.

اما اگر فردی بدون آگاهی از جعل بودن مفاد این متن از آن استفاده کند دیگر رفتار مجرمانه در مورد وی صدق نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید